Mail geblokkeerde betaalpas niet van ING

Internetfraudeurs zijn weer aan de haal gegaan met de naam van ING. Het gaat om een klassieke phishingmail, maar het bericht ziet er redelijk overtuigend uit.

Betaalpas geblokkeerd
Volgens de mail zijn de servers van ING in de maand oktober aangevallen. Daarom zijn alle betaalpassen geblokkeerd. De ontvanger moet binnen 48 uur actie ondernemen. Een dwingende toon is een van de kenmerken van een valse e-mail. Net als slecht taalgebruik. Zo zijn de woorden oktober, cliënt en e-mail met een hoofdletter geschreven.

Het ontbreken van een persoonlijke aanhef is ook een teken dat het om een nepmail gaat, net als een vaag e-mailadres.

Advies
Negeer de link in de mail. Als u er wel op drukt, komen uw persoonlijke gegevens terecht bij kwaadwillenden. Ook is het mogelijk dat u wordt geleid naar een malwarewebsite, waarbij uw computer wordt geïnfecteerd met schadelijke software.

Bovendien is te zien dat deze link niet leidt naar de website van de bank, maar naar een ander adres: direct-activeren.nl. Dat is duidelijk geen ING.nl-domein. Daarnaast ontbreekt onder meer het beveiligingsslotje. Die laat zien dat u gebruikmaakt van een veilige verbinding.

U kunt een foute link of knop herkennen door met uw cursor boven de link te hangen, zonder erop te klikken. Bij de meeste programma’s, zoals Internet Explorer, Firefox, Chrome en Outlook, verschijnt de link linksonder in beeld.

Heeft u ook een misleidende e-mail ontvangen? Stuur het bericht door naar [email protected] en gooi de mail daarna weg!

Bron. Fraudehelpdesk

rcw9x0tsk31t8n461yo5inu0b

wmhgxashq2g0z1kv1fex3gfi9

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen