Voorkom als startende ondernemer deze marketingblunders

02 sep , 13:14 Blogs en columns
image 11 kopie
In de gemeente Beverwijk staan meer dan vijfduizend bedrijven ingeschreven. In vrijwel alle sectoren is het aantal bedrijven de afgelopen jaren toegenomen. Dat is vooral te danken aan het feit dat steeds meer mensen besluiten om zelfstandig ondernemer te worden. Maar ondernemerschap vraagt om meer dan het goed kunnen uitoefenen van je vak.
Als je jezelf als zelfstandig ondernemer goed in de markt wilt zetten, zul je ook een goed marketingplan moeten hebben. Daarnaast krijg je te maken met wet- en regelgeving, evenals met administratieve verplichtingen. Vaak lossen zelfstandigen dit op door bepaalde taken uit te besteden.
Verken de markt
Een goed begin is het halve werk. Maar waar begin je? De marketingspecialisten van het onlinemarketingbureau bij Happy Horizon voeren heel wat gesprekken met ondernemers die door de bomen het bos niet meer zien. Hoe zet je een nieuw merk in de markt? Welke marketinginstrumenten sluiten het beste aan bij jouw manier van ondernemen? Soms is een ondernemer zo enthousiast over zijn product of dienst, dat hij compleet vergeet om gedegen marktonderzoek te doen. Wat je in de eerste plaats als startende ondernemer dient te weten is waar de klant precies behoefte aan heeft en hoeveel concurrentie er is. Vervolgens is het zaak om jezelf zodanig in de markt te zetten dat voor de klant duidelijk is waarom jij de betere keuze bent ten opzichte van andere aanbieders.
Blijf consistent
Een andere marketingblunder is het gebruiken van verschillende logo’s en huisstijlen. Het is voor een gevestigd merk al een zeker risico om de huisstijl te wijzigen, laat staan voor een startende ondernemer. Pak het direct goed aan, door een eenduidige huisstijl te creëren en daar consistent in te zijn. Dat schept duidelijkheid, je voorkomt op deze manier dat de klant in verwarring raakt. Zorg ervoor dat je jouw bedrijfsnaam altijd op dezelfde wijze schrijft en pas in al je uitingen dezelfde lijn toe.
Maak jezelf online zichtbaar
Het maakt niet uit wat voor soort onderneming je drijft, belangrijk is dat je jezelf online zichtbaar maakt. Starters zien de waarde van onlinemarketing nogal eens over het hoofd of wachten te lang met het opzetten van daarop toegespitste strategie. Een marketingbureau in Amsterdam kent de regionale markt goed en is daardoor goed in staat om je op de juiste manier te ondersteunen. Met de expertise van een specialist kun je direct goed uit de startblokken komen.