In de gemeente Beverwijk staan meer dan vijfduizend
bedrijven ingeschreven. In vrijwel alle sectoren is het aantal bedrijven de
afgelopen jaren toegenomen. Dat is vooral te danken aan het feit dat steeds
meer mensen besluiten om zelfstandig ondernemer te worden. Maar ondernemerschap
vraagt om meer dan het goed kunnen uitoefenen van je vak.
Als je jezelf als zelfstandig ondernemer goed in de markt
wilt zetten, zul je ook een goed marketingplan moeten hebben. Daarnaast krijg
je te maken met wet- en regelgeving, evenals met administratieve
verplichtingen. Vaak lossen zelfstandigen dit op door bepaalde taken uit te
besteden.
Verken de markt
Een goed begin is het halve werk. Maar waar begin je? De
marketingspecialisten van het onlinemarketingbureau bij Happy Horizon voeren
heel wat gesprekken met ondernemers die door de bomen het bos niet meer zien.
Hoe zet je een nieuw merk in de markt? Welke marketinginstrumenten sluiten het
beste aan bij jouw manier van ondernemen? Soms is een ondernemer zo enthousiast
over zijn product of dienst, dat hij compleet vergeet om gedegen marktonderzoek
te doen. Wat je in de eerste plaats als startende ondernemer dient te weten is
waar de klant precies behoefte aan heeft en hoeveel concurrentie er is.
Vervolgens is het zaak om jezelf zodanig in de markt te zetten dat voor de
klant duidelijk is waarom jij de betere keuze bent ten opzichte van andere
aanbieders.
Blijf consistent
Een andere marketingblunder is het gebruiken van
verschillende logo’s en huisstijlen. Het is voor een gevestigd merk al een
zeker risico om de huisstijl te wijzigen, laat staan voor een startende
ondernemer. Pak het direct goed aan, door een eenduidige huisstijl te creëren
en daar consistent in te zijn. Dat schept duidelijkheid, je voorkomt op deze
manier dat de klant in verwarring raakt. Zorg ervoor dat je jouw bedrijfsnaam
altijd op dezelfde wijze schrijft en pas in al je uitingen dezelfde lijn toe.
Maak jezelf online zichtbaar
Het maakt niet uit wat voor soort onderneming je drijft,
belangrijk is dat je jezelf online zichtbaar maakt. Starters zien de waarde van
onlinemarketing nogal eens over het hoofd of wachten te lang met het opzetten
van daarop toegespitste strategie. Een marketingbureau in Amsterdam kent de
regionale markt goed en is daardoor goed in staat om je op de juiste manier te
ondersteunen. Met de expertise van een specialist kun je direct goed uit de
startblokken komen.