Studenten Nova College in gesprek met voormalig zedenrechercheur over niet-leuke geheimen

11 dec , 18:10 Jeugd
wouter vaessen met studenten nova over niet leuke geheimen
Nova College
Voormalig zedenrechercheur Wouter Vaessen in gesprek met studenten op Nova Campus Haarlem
KENNEMERLAND - Studenten Kind en Educatie op de campus Haarlem van het Nova College spraken 11 december over het kinderboek ‘Sam en het niet-leuke geheim’ van Wouter Vaessen, voormalig zedenrechercheur en nu werkzaam bij Veilig Thuis. Dat boek schreef hij samen met zijn voormalig collega Pieter Melsen na talloze gesprekken met kinderen over niet-leuke geheimen, zoals bijvoorbeeld seksueel misbruik, pesten en huiselijk geweld.
(bron en foto: Nova College)
Het boek dat is bedoeld om ouders, kinderen en professionals te helpen bij moeilijke gesprekken kan ook de studenten van de opleidingen Kind en Educatie helpen. Tijdens hun stage en werk in het onderwijs of in de kinderopvang kunnen zij immers te maken krijgen met kinderen die een niet-leuk geheim meetorsen. ‘Het rotgevoel verdwijnt niet vanzelf en praten helpt,’ weet Wouter Vaessen.
Wouter gaf in gesprek aan dat de generatie van nu geringe (digitale) seksuele opvoeding heeft gehad en dat dit te merken is doordat de jongeren van nu daar last van ondervinden. Door de nieuwe Wet aanpak seksuele misdrijven hoopt hij dat we kinderen bewust maken van seksuele omgangsnormen. Hiermee slaat hij de brug naar de praktijk waar de studenten werken. Zij kunnen een cruciale rol spelen in deze revolutie. Docent en gedragsexpert Carmen Jansen is blij dat ze het initiatief heeft genomen om deze gastspreker uit de nodigen op school: ‘Wouter is een betrokken en bevlogen gastspreker met veel kennis over het onderwerp kindermishandeling en seksueel misbruik. Hij wist de juiste toon aan te slaan bij onze studenten door zijn verhaal te vertellen en open in gesprek te gaan.’
De studenten en collega’s stelden onder meer de volgende vragen: Wat doe ik wanneer een kind mij in vertrouwen iets vertelt en mij vraagt te beloven hierover niks te zeggen, wat kan ik doen als er sprake is van ongewenste sexchatting en wat geef ik kinderen mee in hun opvoeding over seksuele omgangsvormen? Na afloop lieten studenten weten wat ze hebben ervaren en meenemen vanuit het gesprek: ‘In gesprek met een kind over een niet-leuk geheim laten weten: ik word niet boos, ik vind het niet raar en lach je niet uit. Ik vond het heel interessant hoe je over je werk vertelde! Heel goed gedaan!’, ‘Let op je open vraagstelling, sta open, beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken en wees eerlijk’, ‘Kinderen de tijd en ruimte geven als je iets vraagt om zelf na te laten denken en te antwoorden’, ‘In gesprek met kinderen om meer informatie te horen over wat er speelt: feitelijk herhalen wat het kind zegt en aanvullen met tekst ‘vertel me er alles over’ en ‘en verder?’, ‘Veel goede informatie uit eigen ervaring. Veel van geleerd. Het stukje over een man zijn in dit beroep was ook belangrijk’, ‘Hartstikke bedankt! Was heel informatief!’ en ‘Mooi om te zien hoe je vol passie je boodschap aan anderen vertelt’.