BEVERWIJK - De Beverwijkse harddraverij gaat donderdag
definitief niet door. Het wordt die dag 32 graden en dat is te warm voor
bezoekers en paarden. “Het is onverantwoord om door te laten gaan”, laat de
gemeente zojuist weten. Ook het ringsteken op woensdagavond gaat niet door.
(bron: IJmond360)
“Dramatisch”, zegt Hans van der Linden van de Beverwijkse
Harddraverij Stichting. “Een ander woord kan ik niet verzinnen. Het is een
drama voor iedereen die erbij betrokken is: ondernemers, vrijwilligers,
deelnemers en publiek.”
Uitstellen is geen optie
Uitstellen is geen optie. Dat is niet mogelijk, benadrukt
Van der Linden. “Alles moet dan opnieuw geregeld worden. Vergunningen, de hele
organisatie eromheen, sponsors. Er worden heel veel eisen gesteld aan een
dergelijk evenement.”
Van der Linden: “Alles is sowieso een uitdaging, je bent er
maanden mee bezig. dat begrijpen buitenstaanders niet altijd. Je kan het dan
wel drie maanden uitstellen, maar dan heb je maar een paar weken de tijd voor
iets wat je normaal in een jaar doet.”
Wim Meijer Fotografie
Het welzijn van paarden en publiek
Het niet laten doorgaan van de harddraverij en het
ringsteken op woensdagavond was geen gemakkelijke beslissing. “Ik sta er
vierkant achter, in meerdere opzichten. Vanwege het welzijn van paarden. Maar
ook vanwege het publiek. Ik moet er niet aan denken dat er meer mensen bij de
EHBO zitten, dan langs de kant”, laat Van der Linden weten.
Het besluit komt hard aan en is het gesprek van de dag. De
harddraverij is met het ringsteken een traditie waar veel Beverwijkers maanden
naar uitkijken. Niettemin zal er zeker begrip zijn. Op social media werd er dan
ook al druk gespeculeerd over donderdag. “Het is gewoon te heet om door te
laten gaan”, zei een van de Beverwijkers al stellig.