‘It’s nice when the job is done’

Beverwijk – In de haven van Beverwijk wordt vrijdagmiddag een enorme vracht aan hout gelost. De tijd dringt op de Noorderkade: rond 16.00 uur worden vanwege het strakke schema, alle zeilen bijgezet om het laadruim van een vrachtschip uit Estland volledig leeg te scheppen.

„Nog twee uur te gaan”, zegt Ramon (23) aan boord van de Beata Limassol. Het imposante vrachtschip is drieënhalve dag onderweg geweest naar Nederland. Sinds afgelopen woensdag ligt het aangemeerd bij de Beverwijkse firma Dorrestijn. Het bedrijf is gespecialiseerd in de zo genoemde ‘forrestproducts’. Met man en macht wordt gewerkt om de vracht vanuit het laadruim op de kade te krijgen. De jonge zeeman, van Russische komaf, geeft een inkijkje in het schema en de laadgegevens. „Het gewicht van de lading ligt op circa 5600 megaton”, zo laat Ramon op een scherm vol getallen en grafiekjes zien. Havenarbeid in optima forma aan wal van de aardbeienstad. „Het gaat om een slordige 6500 kubieke meter aan hout.”

Noorderkade2

Belgie

De vracht aan boomstammen wordt intussen door twee kranen met grote grijpers aan wal gehaald „Zodra het gelost is wordt het opgehaald door een binnenvaartschip en getransporteerd naar Gent in Belgie”, zo vertelt een havenmedewerker van Dorrestijn. „Daar zal het worden gebruikt voor de productie van OSB-platen.”

Trossen los

„Het ziet er goed uit”, zegt Ramon. Hij doelt op het lossen van de vracht. Na dagenlang lossen is het eind in zicht. „It’s nice when the job is done”, zo besluit de gastvrije Rus.

Noorderkade3 Noorderkade4 Noorderkade5 Noorderkade6 Noorderkade7

Reacties