Alles met ‘het pientere pookje’

Foto: Wim Meijer Fotografie

Vandaag 58 jaar geleden, op 7 februari 1958, had de Amsterdamse Auto RAI een absolute primeur in de vorm van de DAF 600.

Onder de slogan ‘DAF Variomatic automatisch de beste’ werd de eerste Nederlandse personenauto geïntroduceerd sinds de Spyker. Het werd het grote succes van de autotentoonstelling met 4000 orders in de eerste dagen. Het kon niet missen. Dit was toekomst: autorijden zonder schakelen… Inmiddels weten we beter.

Introductie DAF 600
Ondanks het feit dat de Daf een uiterst degelijk, handig en ongecompliceerd karretje was, heeft dit ‘automaatje’ zich nooit kunnen ontworstelen van zijn onsportieve, zeg maar gerust ‘truttige’ imago. Dat had alles te maken met het feit dat al kort na de introductie van de eerste Daf personenauto, op 7 februari 1958, men constateerde dat er een zogenaamd ‘gat’ in de Wet zat. Hierdoor was het mogelijk om met die Daf-600 zonder rijbewijs de weg op te gaan, mits de auto een kleine ingreep had ondergaan, waardoor deze niet harder kon dan 25 km/u. Het gevolg was dat er volop van deze kruipauto’s de weg op gingen, tot grote ergernis van de ‘gewone’ weggebruikers.

Wim Meijer Fotografie_IMG_6092

Een andere oorzaak voor het negatieve imago van de Daf was de automatische transmissie, waarover bij veel autorijders het vooroordeel bestond dat deze alleen geschikt was voor mensen ‘die niet konden schakelen’. Het gevolg was dat de Daf vooral succes boekte bij de senioren, en bij de vrouwen in het bijzonder. Daarnaast bleek de auto ook erg in trek bij de plaatselijke politiekorpsen. Of dat ook iets te maken had met onvermogen tot ‘schakelen’ is nooit duidelijk geworden.

Ter land, ter zee en in de lucht
In de jaren die volgden heeft Daf van alles geprobeerd om dit imago te veranderen. Pogingen die varieerden van het deelnemen aan rallycrosses, het inzetten van Formule auto’s tot zelfs deelname aan het televisieprogramma Ter land, ter zee en in de lucht, waarbij de Daf op het onderdeel achteruitrijden onverslaanbaar was. Het mocht niet baten. Het laatstgenoemde programma dankte vooral zijn succes aan de vele ongelukken, onder verbale ondersteuning van een overenthousiaste André van Duin, maar dit leidde niet tot het gewenste sportieve imago voor Eindhovens Trots.

Wim Meijer Fotografie_IMG_6102

Nadat in 1975 het geesteskindje van de gebroeders van Doorne werd overgenomen door Volvo, zette deze de productie van de Daf-66 voort onder de naam Volvo-66. Dit duurde tot 1981. Toen viel definitief het doek voor de DAF en werd ‘de auto met het pientere pookje’ definitief een museumstuk.

DAF-Museum
Een tripje terug in de geschiedenis en vooral naar de jeugd van de babyboomers: zo kun je het DAF-museum in Eindhoven wel noemen. Het museum, gevestigd in het van 1884 daterende gebouw van de voormalige Stoom-bierbrouwerij “De Valk” en toont alle historische en nostalgische DAF-voertuigen uit bijna een halve eeuw autogeschiedenis.

Wim Meijer Fotografie_IMG_6163

Onder de tentoongestelde wagen onder andere de Koninklijke strandauto, die door Michelotti werd ontworpen op basis van een DAF 31 (Daffodil) en als strandwagen dienst deed in Porto Ercole. Verder een grote collectie van vrachtwagens, autobussen en speciale voertuigen zoals legertrucks, brandweerwagens, vuilniswagens en een takelwagen. Verder ook een aantal race- en rallytrucks waaronder de Turbo-Twin, de winnende rallytruck van Jan de Rooy uit 1987.

Alles met elkaar de moeite waard om op de 58e verjaardag DAF, weliswaar digitaal, een kijkje te nemen.

Wim Meijer Fotografie_IMG_6086Wim Meijer Fotografie_IMG_6091Wim Meijer Fotografie_IMG_6096 Wim Meijer Fotografie_IMG_6098Wim Meijer Fotografie_IMG_6150 Wim Meijer Fotografie_IMG_6147 Wim Meijer Fotografie_IMG_6145 Wim Meijer Fotografie_IMG_6144Wim Meijer Fotografie_IMG_6132Wim Meijer Fotografie_IMG_6130Wim Meijer Fotografie_IMG_6123Wim Meijer Fotografie_IMG_6119Wim Meijer Fotografie_IMG_6140Wim Meijer Fotografie_IMG_6135Wim Meijer Fotografie_IMG_6134Wim Meijer Fotografie_IMG_6171Wim Meijer Fotografie_IMG_6164Wim Meijer Fotografie_IMG_6177Wim Meijer Fotografie_IMG_6175Wim Meijer Fotografie_IMG_6173Wim Meijer Fotografie_IMG_6158Wim Meijer Fotografie_IMG_6181Wim Meijer Fotografie_IMG_6184Wim Meijer Fotografie_IMG_6182Wim Meijer Fotografie_IMG_6165

Reacties

Cookieinstellingen