Freesmachine bijt zich vast in plafond Velsertunnel

Foto: Rijkswaterstaat

Een speciaal omgebouwde freesmachine heeft vorig weekend met succes betonnen ribbels van het Velsertunnelplafond verwijderd.

Het ging om een proef om te kijken of de nieuwe machine de klus aankan. Tijdens de renovatie vanaf 15 april is wegfrezen van deze betonnen ribbels één van de methoden om de doorrijhoogte in de Velsertunnel te vergroten.

Tweeduizend ribbels
In totaal schraapt aannemerscombinatie Hyacint, die in opdracht van Rijkswaterstaat de werkzaamheden uitvoert, zo’n 2000 betonnen ribbels van het tunnelplafond. De zeven centimeter hoge randen dienen nu nog als ophanging voor de brandwerende platen aan het plafond. Tijdens de renovatie wordt dit vervangen voor een systeem dat minder ruimte inneemt.

Precisie
De eerste proef met de speciaal omgebouwde freesmachine verliep voorspoedig: met grote precisie wist de frees de gevraagde 5 centimeter van het plafond te verwijderen. Op basis van de proef verwachten Rijkswaterstaat en de aannemer dat het apparaat prima in staat is om beide tunnelbuizen van de ribbels te ontdoen. Dit gebeurt na 15 april, als de tunnel negen maanden dicht gaat.

Doorrijhoogte
In totaal wil Rijkswaterstaat de doorrijhoogte van de tunnel dan met 12 centimeter vergroten. Dit gebeurt niet alleen door ruimte te winnen aan het plafond, maar ook onder het wegdek. Daar verwijdert Rijkswaterstaat de betonnen laag onder het asfalt, waarbij de betonnen constructie van de Velsertunnel onaangeroerd blijft. Vergroten van de doorrijhoogte moet ervoor zorgen dat de overlast door te hoge vrachtwagens vermindert.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen