Voor ieder gat een blok piepschuim

Foto: Rijkswaterstaat

De sluiting van de Velsertunnel mag dan voor de nodige overlast zorgen voor het verkeer, in ieder geval wordt er ‘daar beneden’ keihard gewerkt om er straks een ‘gelikte’ tunnel van te maken met alle positieve gevolgen voor de verkeersdoorstroming.

Op dit moment heeft men zich gestort op de ventilatiegaten. De monumentale torens van de Velsertunnel (de ‘Hyacinten’) zijn het meest zichtbare deel van de oorspronkelijke tunnelventilatie. Minder zichtbaar zijn de meer dan 2200 oude ventilatiegaten in de tunnelbuizen.In de vernieuwde Velsertunnel zijn deze ventilatiekanalen niet meer nodig. Aanneemcombinatie Hyacint is daarom al een aantal weken bezig om alle gaten te dichten, een arbeidsintensieve klus die voor een deel nog gewoon met de hand gebeurt.

Om de paar meter zit zo’n ventilatieopening, zowel bij het wegdek als bij het plafond. In elk gat wordt eerst een blok piepschuim gestopt, daarna gaat er spuitbeton eroverheen. Als echte stukadoors werkt men vervolgens de gaten met de spatel en een emmer met water glad af. Na aanbrengen van een beschermende coating zal ere niets meer terug te zien zijn van de ventilatiegaten.Renovatie van de Velsertunnel

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen