Column van de Dag: IJsland prachtig eiland in het Noorden

Foto: Pixabay

Denk aan zomervakantie en je gedachten dwalen af naar warmer oorden zoals Frankrijk, Spanje, Italië en Turkije. Maar ook IJsland is niet verkeerd! Dat ontdekken steeds meer toeristen. Tussen 2010 en 2017 steeg het aantal buitenlandse toeristen in IJsland van 500.000 naar 1,6 miljoen! Een van die toeristen: Anke Hupkes, die er in haar tweewekelijkse column weer graag over vertelt.

IJsland: Warm aanbevolen! (door: Anke Hupkes)

Wie van natuur houdt, wil vroeg of laat een keer naar het hoge noorden om IJsland te zien.  In 3 uur en 10 minuten vlieg je rechtstreeks naar Keflavik, de luchthaven op 50 kilometer van de hoofdstad Reykjavik. Ik kan aanraden om al vooraf een auto te huren zodat je, zodra je aangekomen bent op de luchthaven, direct kunt vertrekken naar je eerste overnachtingshotel of vakantiewoning. Dat scheelt veel tijd, die je dan over hebt om het eiland goed te kunnen zien.

(foto: Pixabay)

Overnachten in scholen
Overigens, over hotels en vakantiewoningen gesproken, gedurende de schoolvakanties worden in IJsland de scholen ook gebruikt als een soort herberg, omdat er anders te weinig overnachtingsplaatsen zouden zijn om de toenemende stroom van toeristen te kunnen ‘herbergen’.

Kort seizoen
Natuurlijk kun je het hele jaar naar IJsland, maar het seizoen duurt kort, ongeveer van begin juni tot eind september. Dat heeft alles te maken met het daglicht. IJsland ligt net onder de Poolcirkel en heeft buiten de zomermaanden te maken met ‘korte dagen’. Gedurende de maand december is het nog maar 4 uur per etmaal daglicht. Daar staat wel tegenover dat het in de zomermaanden nauwelijks donker wordt (hooguit een uurtje of 4)

Dun bevolkt
IJsland heeft een oppervlakte van 3,5 keer Nederland maar heeft slechts zo’n 350.000 inwoners. Dat betekent dat er volop ruimte is voor rust en natuur. De tocht die ik maakte ging via het dorp Hveragerdi met kassen voor  groente en fruit die verwarmd worden door het water uit de hete bronnen. Geisers ja die wilden we zien!

Seljalandsfoss
Vervolgens gingen we door naar een grote waterval, de Seljalandsfoss. Een prachtig gezicht! En natuurlijk klommen we  omhoog langs comfortabele trappen en steigers (want zo sportief was mijn groep -en ik dus- nou ook  weer niet.

Seljalandsfoss (foto: Pixabay)

Wijn… superverpakt mee in de koffer
We overnachten in een prima eenvoudig hotel bij Hvolsvöllur, waar we een prima maaltijd met een glaasje wijn kregen geserveerd. Voor deze studiereis werd geadviseerd om eventueel zelf voor alcoholische versnaperingen te zorgen. Nu lust ik graag een wijntje, maar 4 dagen zonder is ook geen probleem. Anderzijds loop ik al zo lang mee in de reiswereld, dat ik wel wist dat de meesten wat bij zich zouden hebben. Ik wilde dan ook niet achterblijven. Ik kocht dus zo’n doos van 2 liter wijn, deed die in een handdoek en een vuilniszak en nog eens een handdoek en een vuilniszak… en dat in de koffer. Het pak is weliswaar opengegaan, maar grotendeels in het laatste hotel achtergebleven, want uiteindelijk bleek de wijn in IJsland flink aan de prijs, maar op zich best betaalbaar.

Skogafoss waterval
De volgende ochtend vroeg op om in de verte de prachtige waterval nog eens te bewonderen en daarna op weg naar  de 60 meter hoge Skogafoss waterval, waar we een prachtige regenboog zagen.

Vatnajökull-gletsjer
’s Middags maakten we een prachtige boottocht over het ijsbergenmeer van de Vatnajökull-gletsjer. Het mag duidelijk zijn, dat het water echt heel erg koud was en dat je, wanneer je erin valt, het echt niet zou overleven.  Verder voeren naast onze boot diverse speedboten rond om te zorgen dat de boot niet op een ijsberg liep. De kleuren van het ijs waren prachtig en om nooit te vergeten.

Het is absoluut aan te raden om de weg te vervolgen en het eiland rond te rijden. De grote weg die IJsland rond gaat is goed te berijden. Je kunt natuurlijk ook het binnenland inrijden, offroad, maar dat mag niet altijd van het autoverhuurbedrijf.

Weg naar Reykjavik
Wij waren echter op studiereis, en waren dus niet in de gelegenheid om door te rijden. Via diverse prachtige geisers met de afschuwelijke zwaveldampen reden we terug naar de hoofdstad Reykjavik, terwijl we onderweg nog konden genieten van de machtige waterval van Gullfoss en de actieve springbron van Strokkur. De Strokkur spuit elke 4 tot 8 minuten met kokend heet water.

Ook liepen we over de schorsen die Europa en Amerika verdelen. Een bijzonder gevoel om heen over Europa te lopen en terug via Amerika!

Reykjavik: moderne plaats met druk uitgaansleven
Reykjavik is de noordelijkste hoofdstad van Europa met een groot cultureel aanbod voor de 200.000 inwoners. Jawel, 2/3e van de complete IJslandse bevolking woont in de hoofdstad, wat ook leidt tot een druk uitgaansleven. Wij logeerden  in het Centerhotel Plaza in de Adalstaeti, waar blijkbaar heel Reykjavik aan het stappen was. Opeens besefte mijn “roomy” Ankie, voor het gemak, waarom haar klant nooit in het centrum wilde overnachten. We hadden beiden weer wat geleerd.

(foto: Pixabay)

Blue Lagoon
Op de terugweg naar het vliegveld stopten we voor een uurtje bij de bekende “Blue Lagoon”, hèt Welnesscentre van IJsland. Wat een afknapper, zo toeristisch!  Uiteraard had ik ook de witte modder op mijn gezicht gesmeerd en het was nog een hele toer om het er allemaal weer af te krijgen.  De oude handdoeken van de wijn op de heenreis, hebben we nog dankbaar gebruikt, om daarna weg te gooien.

Conclusie: IJsland is een prachtige bestemming, voor een prachtige rondreis, wandelingen , paardrijden en noem maar op. En mocht je plannen om naar de Verenigde staten te gaan, afhankelijk van de bestemming, dan is IJsland een mooie tussenstop! Hoe mooi? Kijk naar onderstaande timelapse video en je weet dat ’t de moeite waard is!