Cruyff Court in Velsen gesponsord door Pepsi en Lays: goed tegen overgewicht bij jeugd… of juist niet?

Foto: Wim Meijer Fotografie

VELSEN-NOORD – De komst van een Cruyff Court in Velsen-Noord lijkt goed nieuws voor de jeugd uit de buurt. Experts zetten echter vraagtekens bij de plannen van de gemeente. Het sportveld zal namelijk worden gesponsord door frisdrankfabrikant Pepsico en chipsmerk Lays, bedrijven die je niet direct associeert met een gezonde levensstijl.

(bron: NH Nieuws)

In een persbericht laat de gemeente Velsen weten dat zij het belangrijk vindt ‘jongeren in Velsen de kans te bieden om in de openbare ruimte te sporten en te bewegen. Dit kan onder andere overgewicht en overlast van jongeren voorkomen’.

Een mooi en belangrijk streven, maar in de ogen van sommige experts een twijfelachtige keuze wetende dat het Cruyff Court, een project van de Johan Cruyff Foundation, gesponsord wordt door bedrijven die bijdragen aan kinderobesitas.

Boven de 12
De aanleg van het voetbalveld (kosten: rond de 150.000 euro) wordt volledig gefinancierd door PepsiCo/Lay’s, en ook de kosten van de activiteiten in het eerste jaar (20 tot 30 duizend euro) zullen voor rekening van de sponsor komen. Dit betekent alleen wel dat bij die bewuste activiteiten – net als bij de opening –  vanwege de wet op kindermarketing driekwart van de aanwezigen boven de 12 jaar moet zijn.

Je creëert een positieve associatie tussen sport en ongezonde voeding

BEATE VOLKER, SOCIOLOOG, UNIVERSITEIT UTRECHT

Beate Volker is socioloog en hoogleraar Stedelijk Leven aan de Universiteit Utrecht en vindt dat de gemeente Velsen hiermee een dubbele boodschap afgeeft. “Ik persoonlijk zou deze samenwerking afraden en kiezen voor een neutrale partij. Pepsico en Lays zijn een onderdeel van een maatschappelijk groot en urgent probleem en op deze manier creëer je een positieve associatie tussen sport en ongezonde voeding”, aldus Volker.

Bram Diepstraten, verantwoordelijk wethouder van de gemeente Velsen, begrijpt de argumenten van Volker en laat weten niet over één nacht ijs te zijn gegaan. “Wat ons als gemeente al opviel bij eerdere onderzoeken is dat in Velsen-Noord een enorme behoefte is aan meer activiteiten voor de jeugd en specifiek een Cruyff Court, net zoals we dat in IJmuiden – met succes – al hebben”, aldus Diepstraten.

Alles op alles
Dat een sportveld in Velsen-Noord gewenst is, daar zijn beide partijen het over eens, zeker gezien de recente spanningen met de jongeren in Velsen-Noord. “Juist nu komt nog meer naar voren hoe belangrijk het is voor jongeren om ergens samen te kunnen komen. De gemeente zou alles op alles moeten zetten dat dit sportveld er komt”, meent Volker. “Maar dan wel op een andere manier.”

Reclame en beïnvloeding van jongeren is al langer een heikel punt, waar ook de overheid steeds meer de focus op legt. “Doordat Velsen nu met junkfood-giganten een samenwerking aangaat en een logo van hen prominent zichtbaar zal zijn op een sportveld, creëer je onbewust een associatie tussen sport en dit soort voeding die je juist niet moet willen”, vindt Volker. “Zo houd je het systeem in stand.”

Diepstraten zegt dat op de locatie geen promotie gemaakt mag worden voor frisdrank of chips, maar erkent dat er een bord op het veld zal staan waarop het logo van Lays permanent te zien zal zijn, net als de logo’s van andere partners.

Klik HIER om verder te lezen bij mediapartner NH Nieuws.

Reacties