Iedere twee weken verzorgt Barbara Middendorp en met een knipoog geschreven mode-column op Beverwijk-, Heemskerk- en Velsen.Nieuws.nl. Vandaag haar eerste column na de vakantie over haar inkoopperikelen in de Franse hoofdstad.
Parijse chic
(tekst: Barbara Middendorp / foto's: Pixabay en Barbara Middendorp)
Tegenwoordig lees ik van iedere retailgoeroe, in ieder vakblad en namens iedere willekeurige “deskundige” die mijn mailbox volpropt dat mijn hele in- en verkoop proces moet bestaan uit “beleving” en “een verhaal”.
Oké… Daar sta je dan in je winkel, onwijs blij en super trots te zijn op je nieuwe collectie. Een collectie die je met liefde en zorg hebt samengesteld, heel het land voor bent afgesjeesd en waarbij je met een grote glimlach je handtekening onder je bestelling hebt geplaatst. Echter ook een collectie waarbij je jezelf op de terugweg in de auto stiekem toch afvraagt of mijn klant het verhaal van de wielklem of de uren lange file nou echt zal beschouwen als een “beleving” of “een verhaal”.
Wellicht niet, op zoek naar avontuur dus
En zo geschiedde het dat ik nu al een aantal jaren op rij, een aantal keer per seizoen. richting Parijs vertrek om daar op zoek te gaan naar de nieuwste wannahaves mét een verhaal.
Om iedereen maar gelijk uit de droom te helpen, die verhalen heb ik eigenlijk nog nooit gevonden. Niet omdat ze er niet zijn; ik heb gewoon het geduld niet om ze te beluisteren. Eigenlijk omdat ik ook maar gewoon een meisje in een snoepwinkel ben, wiens blik ergens op valt, verliefd raakt en nog maar aan één ding denkt….hebben, kopen en heel snel verder want er is nog zo-veel meer!!!
Twee gezichten van ‘Coco-stad’: ordi en chique
Beleven doe je echter 24-7 volop in Parijs! De allereerste keer dat ik op jacht in Coco-stad ging waren we er al op zondag. Bloednerveus, trappelend van ongeduld en wapperend met de metrokaart in onze handen gingen we alvast even kijken waar we de volgende dag onze slag zouden gaan slaan.
Bij aankomst in het gebied van de ‘grossistes’ raakte ik enigszins van mijn apropos. Op afstand was te zien dat het al een drukte van jewelste was en toen we dichterbij kwamen, maar nog niet helemaal in de smiezen hadden wat er aan de hand was, mompelde ik zwaar teleurgesteld tegen mijn beleving-genoot dat ik de mode in Parijs toch wel erg ordinair vond.
Na een héél kort onderzoek van CSI-Beverwijk ter plekke bleek al snel dat Parijs meerdere gezichten kent. Ons inkoopgebied is buiten kantoortijden, en dus ook op zondag, het walhalla voor de dames van lichte zeden en hun klandizie. Op die momenten is de Parijse chic dan ook ver te zoeken.
Naar een bezoekje Eiffeltoren, Mona Lisa en Montmartre kwamen we op maandagochtend, binnen kantooruren, vol hernieuwde moed terug. Om even te acclimatiseren namen we geheel volgens traditie un café met croissant op het terras en hebben we vol verbazing het laden en lossen in Parijs zitten aanschouwen.
Dat werkt als volgt….
Er stopt een vrachtwagen, twee mannen met een haak trekken de deuren open, die zoeken pijlsnel dekking omdat alle dozen op straat kletteren en dan, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, verschijnen er uit alle hoeken van de straat mannetjes die op hun dooie gemak de dozen op een karretje zetten en de showrooms in rijden…
Dit tafereel duurt ongeveer een half uurtje en nadat ik hier nu een aantal jaar aan gewend ben geraakt, ben ik tot op de dag van vandaag blij dat ik hier kom voor de kleding. Het zou met servies toch een lelijk verhaal worden. Geen tijd voor de verhalen, op één dag moet je rennen, passen, voelen, keuzes maken, kopen, inladen en met piepende banden terug richting Beverwijk.
Opgelicht, bekneld in lift, héééél vaak verdwaald en duizenden gelopen en gereden kilometers verder ben ik tot de conclusie gekomen dat er heel veel verhalen te vertellen zijn over onze beleving van de Parijse chic maar uiteindelijk draait alles maar om één ding….de liefde! De liefde die een meisje kan voelen bij het zien van zoveel mooie kleding.
Vanaf nu laat ik die retailkerels mooi kletsen en volg gewoon mijn meisjeshart. Ik ben verliefd geworden in de stad van de liefde en mijn veroveringen zijn vanaf nu dan ook Beverwijkse chic!
Beste retailgoeroes, het verhaal en de beleving achter het kledingstuk gaan mijn mede meisjes zelf creëren!