Het is een niet bepaald alledaagse beslissing: van de ene op de andere dag besluiten om afscheid te nemen van je vaste baan en volledig je hart te gaan volgen. Voor Kees en Roshwita Schouten betekende dat: bier brouwen!
Nu inmiddels 6 jaar geleden, in 2012, begonnen zij hun eigen bierbrouwerij aan de Molenwerf in Uitgeest. Een pand met een oppervlakte van zo’n 250 vierkante meter en een capaciteit van 130.000 liter per jaar, waar ze ‘De smaak van Noord-Holland’ ontwikkelden, zoals de slogan van De Noord-Hollandse Bierbrouwerij luidt.
Overigens was het besluit om die eigen brouwerij te beginnen niet helemaal uit de lucht komen vallen. Al vanaf 2001 was Kees actief als hobby-brouwer en maakte zijn eigen bier. Een hobby die begon met, zoals Kees het noemt, redelijk ‘rechttoe rechtaan bier’. Maar naarmate hij langer bezig was met brouwen ging hij meer experimenteren met kruiden in het bier, en dan met name met die uit de directe omgeving.
Speciaalbieren
Het heeft geleid tot bijzondere biersoorten, zoals de vier speciaalbieren die Kees ontwikkelde naar aanleiding van de eerste lustrumviering van de brouwerij: Vlierbessen Stout, Duindoorn Donker, Gagel Barley Wine en 4 Kruiden Seizoen. Schitterende bieren, alle vier afgevuld in een luxe 75 cl fles met kurk.
Recentelijk heeft De Noord-Hollandse Bierbrouwerij de locatie aan de Molenwerf ingewisseld voor een beduidend grotere ruimte (500 m2) in het voormalige pand van Blue Peter Watersport aan de Lagendijk 7, direct liggend aan de jachthaven van Uitgeest. Op de oude locatie waren Kees en Roswitha tegen de grenzen van de capaciteit aangelopen. Aan de Lagendijk hebben ze nu de mogelijkheid om tot zo’n 250.000 liter peer jaar te brouwen, wat neerkomt op een verdubbeling ten opzichte van de eerste 5 jaar.
Overigens is het zeker niet zo dat die capaciteit volledig gebruikt gaat worden voor een eigen bierlijn. Weliswaar brouwt Kees eigen biersoorten, zoals het blond bier Compromis en het witbier Centaur (vernoemd naar de twee boottypes die ooit in ditzelfde pand werden gebouwd) en het bier met superhoog hopgehalte (IPA) de HopBom, maar vooral richten Kees en Roswitha zich nu op het aanbieden van brouwcapaciteit aan mensen die geen brouwerij hebben maar die het wel leuk vinden om een keer een bier op de markt te brengen. Je moet dan denken aan cafés zijn die een eigen huisbier willen, hobbyisten die graag hun eigen bier willen verkopen (zgn. huurbrouwers) of opdrachten voor een speciale gelegenheid (bijv. huwelijk, vereniging enz.).
Behalve dat de Noord-Hollandse Bierbrouwerij door de verhuizing qua capaciteit weer vooruit kan is er ook gezorgd dat qua energiebeheer het bedrijf klaar is voor de toekomst. De wetenschap dat het aardgas eindig is in combinatie met een stuk idealisme hebben Kees en Roswitha er alles aan gedaan om voorop te lopen in de energietransitie. Zo wordt er voor het brouwproces gebruik gemaakt van stoom. Die stoom wordt vervolgens weer opgewekt door het stoken van pellets wat weer CO2-neutraal is.
Ook wordt er voor gezorgd dat geen warmte ongebruikt blijft. Zo wordt de warmte, die onttrokken wordt aan de grote koelruimte van de brouwerij weer gebruikt voor de verwarming van de ruimte waar de gisting plaatsvindt.
Alles bij elkaar een fraai staaltje van duurzaamheidsmanagement wat heel goed in het rijtje zou passen van genomineerden voor de IJmond Duurzaam Award die jaarlijks wordt georganiseerd door OV IJmond.
Brouwproces
Naar aanleiding van de Brouwerijdagen hielden ook Kees en Roswitha op zondag 3 juni Open Dag in hun nieuwe brouwerij. RTV IJmond kwam ook even langs, keurde en passant ook even de ‘HopBom’ en maakte onderstaande reportage, waarin Kees nader ingaat op het hele brouwproces: