Werkzaamheden Velsertunnel in volle gang

22 apr 2016, 15:06 Algemeen
vtunnelrenovatie26tbf banner1
Ton Borsboom /Rijkswaterstaat

Buiten rijdt het verkeer voor het eerst over de nieuwe omleidingsroutes, binnen in de Velsertunnel is de ontmanteling in volle gang. Direct na de tunnelsluiting op vrijdag 15 april ging aannemerscombinatie Hyacint van start met de demontage van het binnenwerk.

In het weekend volgend op de tunnelsluiting zijn al een aantal vertrouwde elementen in en rond de tunnel verdwenen. De verrijdbare vangrail, waarmee Rijkswaterstaat bij onderhoud verkeer door de andere tunnelbuis leidde, is weg. Dat geldt ook voor de betonnen vangrail langs de wanden van de Velsertunnel. Voor de tunnel heeft Rijkswaterstaat een aantal portalen weggehaald die ook worden gerenoveerd. Hier hangen normaal gesproken (elektronische) verkeersborden en camera’s aan.

vtunnelrenovatie14tbf banner2

Stroom eraf

Om veilig de tunnel te kunnen slopen, mag nergens meer stroom op zitten. Maar de stroom uitzetten in een tunnel doe je niet zomaar, zegt Michel van Baar, projectleider bij combinatie Hyacint. ‘Vanwege de veiligheid heeft elk systeem een back-up en gaat het alarm af als ergens de stroom uitvalt. Deze week waren we met 12 man continu aan het werk om alle veiligheidsinstallaties, zoals het brandmeldsysteem en de ventilatie, af te koppelen. De honderden oude stroomkabels hebben we daarna – letterlijk – doorgeknipt.’

vtunnelrenovatie16tbf banner4

Hakken en zagen

Deze week is de aannemer begonnen met verwijderen van alle brandwerende plafondplaten. En er is meer hak- en breekwerk aan de gang, zoals het uitzagen van nieuwe vluchtdeuren, het verwijderen van het bestaande asfalt, het wegfrezen van honderden betonnen ribbels van het plafond en het wegfrezen van een gedeelte van de betonnen vloer. Hiervoor worden speciaal aangepaste freesmachines gebruikt, die de afgelopen maanden in de tunnel zijn getest. Vanaf eind april is het meeste sloopwerk klaar en kan de opbouw beginnen.

vtunnelrenovatie27tbf banner 5