VELSEN - Velsen doet al jaren zijn best om de tweede pont over het Noordzeekanaal terug in de vaart te krijgen, maar heeft met veel partijen en regelingen te maken. Het Velsense college deelde afgelopen week een stand van zaken in een collegebericht. Een tussenstand.
(bron: IJmond360.nl/Sabrina Koster)
Sinds de tweede pont in 2023 verdween, daalde het aantal fietsritten daarop per werkdag met 800. Dat is per jaar ongeveer 200.000 fietsritten – een fors aantal. Zó belangrijk is de pont voor fietsers dus.
Verder zijn de kosten sinds april 2023 flink gestegen: een nieuwe pont is nu 20% duurder, en de exploitatie (het gebruik) is 40% duurder geworden. Dat komt onder andere door de inflatie, en doordat de afspraken die de gemeente Amsterdam en het GVB (Gemeente Vervoers Bedrijf) in een nieuw contract duurder worden.
Toch wil Velsen nog steeds een tweede pont hebben. De gemeente noemt het ‘een project van grote maatschappelijke waarde’, onder andere op het gebied van bereikbaarheid en gezondheid.
Voorwaarden nog niet helemaal rond
Een nieuwe pont kan pas gekocht worden als het duidelijk is hoeveel subsidie er voor komt, wat de te verwachten kosten zijn, als de gemeentelijke bijdragen zijn beloofd en gereserveerd, en als de risico’s in beeld zijn gebracht én afgedekt.
Nu lijkt de Provincie Noord-Holland de subsidie in het tweede kwartaal van dit jaar over te kunnen maken; dat ziet er gunstig uit. De kosten hangen samen met de contractafspraken tussen Amsterdam en het GVB. Die onderhandelingen duren langer dan gedacht, omdat alles duurder is geworden. Het nieuwe contract komt waarschijnlijk na de zomer van dit jaar. Doordat dit vorige punt nog niet duidelijk is, zijn ook de gemeentelijke subsidies nog niet vastgesteld, want die zijn op die kosten gebaseerd. Het op een rijtje zetten én afdekken van de risico’s is wel bijna klaar.
Hoe nu verder?
Velsen werkt verder aan deze vier voorwaarden om tot besluitvorming en bestelling van de pont te komen. De eerste en de laatste voorwaarden lijken bijna rond. En van de andere twee denkt Velsen dat die voldoende duidelijk worden, zodat – als de besluitvorming in de gemeenteraden van Beverwijk en Heemskerk op tijd rond is – de pont halverwege dit jaar besteld kan worden. Maar helemaal zeker is dat nog niet. Wordt vervolgd!