Omwonenden Schiphol pleiten voor landingsbanen voor Wijk aan Zee

Foto: Wim Meijer Fotografie

Gisteren is namens de omwonenden van Schiphol, verenigd in 60 bewonersgroepen, het rapport ‘Vlucht naar Voren’ aangeboden aan de Tweede Kamer. In het rapport wordt gesteld dat Schiphol alleen kan uitbreiden als er bepaalde functies naar zee worden verplaatst. Te beginnen met  één of twee landingsbanen.

(Bron: NH Nieuws)

Als locatie voor die twee, en wellicht in de toekomst nog meer landingsbanen, wordt gedacht aan de zee voor Wijk aan Zee. En dat is iets wat voor de inwoners van Wijk aan Zee en omgeving voor grote onrust zorgt. “Het is natuurlijk te gek voor woorden”, aldus één van hen. “Ik ben juist verhuisd om de herrie te ontvluchten van de vliegtuigen en dan hoor ik dit”, vult een ander aan. “Het is ongelooflijk. Ik ben er echt niet blij mee.”

Toch is Ronald Fukken, een van de schrijvers van het rapport ‘Vlucht naar Voren’, van mening dat het aanleggen van landingsbanen in zee bij Wijk aan Zee niet direct meer overlast voor omwonenden hoeft te betekenen.

Baai en duinen
“Die reacties liggen natuurlijk voor hand”, aldus Fukken in het NH Radioprogramma Spitstijd!. Toch is hij ervan overtuigd dat de overlast mee zal vallen. “We hebben in de opzet gekeken naar de Maasvlakte. Als je daar aan de kant van Den Briel en Oostvoorne kijkt, dan is daar een baai gekomen met aan de andere kant duinontwikkeling. Zo stellen wij dat ook voor. Mensen komen dus aan een baai te wonen met duinen. Daarachter vindt het dan dus plaats.” Daarnaast zullen de vliegtuigen volgens Fukken niet constant langs de stranden vliegen. “We hebben het zo vormgegeven dat er geen vluchten over de kust komen, alles vindt plaats boven zee”.Niet uniek
In het buitenland zijn soortgelijke projecten al eerder gerealiseerd. “Met name in Azië hebben ze banen op zee. In Osaka is zelfs een heel vliegveld op zee gebouwd. We zijn dus niet uniek, maar in onze situatie gaan we het zo doen dat het multifunctioneel wordt. Zo kan het mogelijk gecombineerd worden met een buitenhaven van Amsterdam en windwinning. Zo wordt dat een win-win situatie.”

Schiphol en Lelystad te weinig groeipotentie
Wanneer de politiek wil dat de luchtvaart in Nederland verder groeit, dan kan dat niet op Schiphol of Lelystad, maar alleen in zee. Voor de kust van Wijk aan Zee kunnen in een eerste fase één of twee start- en landingsbanen komen. Die wens leggen zestig bewonersgroepen uit de Schipholregio dinsdagmiddag neer bij de Tweede Kamer en luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen.

Gepasseerd station?
Onlangs nog liet luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen nog weten een luchthaven in zee als een gepasseerd station te zien. Met 40 miljard euro zou het te kostbaar zijn.

Klik op ‘Vlucht naar Voren‘ voor het volledige rapport.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen