Vandaag de achttiende column van
Co Backer voor de
nieuwssites van IJmond
Nieuws, Beverwijk- en Heemskerk Nieuws.
Blik van Co: De RABO-spraakcomputer Heeft u weleens geprobeerd telefonisch contact te krijgen
met de Rabobank. Dit werd voor mij een drama om op een eenvoudige vraag een
eenvoudig antwoord te krijgen. Enkele maanden geleden hebben we via de website
van de Rabobank een rekening opgezegd. Deze rekening werd niet meer gebruikt.
Wat er nog op stond hebben we getransporteerd naar een reguliere rekening.
Begin deze week kregen wij een brief van de Rabobank dat de rekening die wij
hadden opgezegd een negatief saldo heeft. In de brief stond een telefoonnummer
dat ik kon bellen als ik vragen had en die had ik uiteraard.
Nadat ik het nummer had ingetikt op mijn mobiel en deze
overging sprak mij een dame toe dat dit gesprek zal worden opgenomen ‘om u nog
beter van dienst te kunnen zijn’ en de mededeling dat alle medewerkers het
bijzonder druk hadden. Zij gaf wel aan dat als ik een vraag had over mijn
bankpas of verzekeringen ik de 1 in moest toetsen en een 2 voor nieuwe
rekening. Mijn keuze was niet moeilijk want het ging om een rekening en daar
hoort ook een bankpas bij. "Wilt u in kort vertellen wat uw vraag
is", sprak de vrouw met een "vlakke stem" aan de andere kant van
de lijn. Ik het kort legde ik uit wat er loos was en zij antwoorde: "Over
welke verzekeringen gaat het". "Ik heb het niet over mijn
verzekeringen maar over een bankrekeningnummer/bankpas", antwoorde ik.
"Kunt u de vraag herhalen". Ik herhaalde mijn vraag en zij antwoorde
weer: "Over welke verzekeringen gaat het" Wederom mijn verhaal, maar
het resultaat bleef hetzelfde.
Een beetje geïrriteerd brak ik het contact af met deze
computerdame. Wat nu!!! Gewoon opnieuw bellen en dan nummer 2 intoetsen en dit
lukte. Wat raar, nu ik bel over een nieuwe rekening krijg ik direct een levend
wezen aan de lijn. Ik deed wederom mijn verhaal en op een fijne menselijke
wijze en op een correcte manier werd ik geholpen. Na 19 minuten en 36 seconden
had ik antwoord op mijn eenvoudige vraag. Rabobank schop deze computerdame de
deur uit en keer terug naar gewoon menselijk contact. Het zal u sieren.
Co Backer