Geslaagde uitvoering Kraus’ Requiem in Doopsgezinde Kerk

Foto: Joep Frerichs

Zaterdagmiddag 26 november vormde de Doopsgezinde Kerk aan het Meerplein in Beverwijk het podium en decor voor een opvallende opvoering van het Requiem van Kraus, door dirigente/pianiste Justina Oosters met haar, speciaal voor dit soort concerten geformeerde orkest en twintig leden tellende koor.

Voorprogramma met Boni en Telemann
In het voorprogramma speelden Justina Oosters op piano en Elisabeth Moe op cello, de Sonate opus 1 nr. 11 van P.G.G. Boni (1660-1730). Aan de gevoelige uitvoering was duidelijk te horen dat beide professionals vaker samen optreden.
Na het werk van Soni volgde een sonate van Telemann door Justina Oosters op piano en Corine Louwerse op fagot. De vertolking van beiden in ‘Der alte Brummbär’ vormde een geslaagde uitsmijter van dit duo.

Als overgang speelde Justina Oosters het Adagio uit de sonate VB 192 van Kraus.

Requiem van Kraus
De hoofdmoot van het concert werd gevormd door het Requiem van Joseph Martin Kraus (1756-1792), ook wel de Zweedse Mozart genoemd, die het Requiem al op 19-jarige leeftijd schreef.

Het projectkoor, waarvan een aantal leden al eerder dit jaar een mis van Mozart uitvoerde, gaf een goed doorvoelde uitvoering van het Requiem, daarbij zeker geholpen door de prachtige akoestiek van het kerkje. De begeleiding van het orkestje, bestaande uit een dwarsfluit, viool, altblokfluit en een fagot, paste wonderwel bij dit stuk en voegde een extra dimensie eraan toe.

Het requiem bestaat uit elf delen, die ieder een eigen karakter, tempo en nuancering hebben. Zo volgde na het Kyrie het overdonderende Dies Irae, het droevige Lacrymosa en het vragen om genade in het Huic Ergo.

Nadat het orkest en koor het laatste deel, het Agnus Dei, honoreerde het 70 koppen tellende publiek het orkest en koor met een enthousiast applaus.

Het volgende project van Justina Oosters staat op de agenda voor zaterdag 8 april 2017. Dan staat een nog nader aan te geven stuk van Nederlandse bodem op het programma.

Reacties