BEVERWIJK - Volop plannen voor Beverwijk en vooral in de
zogenaamde Spoorzone. Daar staat veel nieuwbouw op het programma en daarvoor moeten
ook bestaande gebouwen plaatsmaken. Een van die gebouwen die het mogelijk moet
ontgelden is het inmiddels 64 jaar oude stationsgebouw. En daar is lang niet
iedereen blij mee.
Weliswaar waar zullen veel Beverwijkers het ermee eens zijn
dat het stationsgebouw best aan vervanging toe is, verenigingen met meer
historisch besef zetten er echter hun vraagtekens bij of, liever gezegd, hun uitroeptekens!
Zij vinden dat het gebouw van dermate grote historische waarde dat het niet mag
verdwijnen en de status van Gemeentelijk Monument moet krijgen.
Om die reden hebben het Historisch Genootschap
Midden-Kennemerland, Erfgoedvereniging Heemschut en het Cuypersgenootschap een
brief gestuurd aan de gemeente waarin zij vragen het gebouw in originele staat
te behouden.
Hieronder de brief zoals gestuurd naar de Gemeente Beverwijk:
Bescherm NS-Station Beverwijk De gemeente Beverwijk ontwikkelt op dit moment
verschillende plannen om de Spoorzone van de stad te herontwikkelen – waaronder
het NS-station. Op 9 juli 2024 werd duidelijk dat de gemeente Beverwijk en de
NS gaan onderzoeken hoe de voormalige fietsenstalling van het station kan
plaatsmaken voor nieuwbouw. Heemschut Noord-Holland en het Cuypersgenootschap
willen de sloop van (een deel van) dit bijzondere gebouw voorkomen en verzoeken
het college het station te beschermen.
Station Beverwijk is typisch voor de wederopbouwperiode.
Na de Tweede Wereldoorlog onderging Beverwijk een bijna stormachtige groei,
waarbij een station met allure paste. Het station was onderdeel van een
stedenbouwkundig ontwerp, waarbij ook het voorplein met vijver, hartenkamp en
bushaltes hoorden.
Het stationsgebouw uit 1960, waar de voormalige
fietsenstalling onlosmakelijk onderdeel van maakt, markeerde de rand van dit
grootstedelijke voorplein. Het ontwerp van G.J. van der Grinten was typisch
voor de wederopbouwperiode in Beverwijk. Reizigers konden direct naar de
perrons wandelen, zonder eerst door het hoofdgebouw te moeten gaan. Juist de
voormalige fietsenstalling begeleidde de reiziger richting de
voetgangerstunnels – een nieuw concept in de naoorlogse periode.
Bescherm het NS-Station
Het stationsgebouw is van grote cultuurhistorische en
stedenbouwkundige waarde. Om het van afbreuk te behoeden, roepen Heemschut en
het Cuypersgenootschap het Beverwijkse college op het complete gebouw te
beschermen.
Volgens de stedenbouwkundige visie van de is de gemeente
zelf ook voornemens om het stationsgebouw te behouden en op te knappen. Door
het als gemeentelijk monument aan te wijzen, kan het behouden blijven voor
toekomstige generaties. Een monumentenstatus en het sterke historische karakter
zullen ook de kwaliteit van de toekomstige plannen binnen de Spoorzone
versterken.
Hieronder de opening van het toen nieuwe Station Beverwijk op 29 april 1960 (foto's: Noord-Hollands Archief):
Noord Hollands Archief
Noord Hollands Archief