Station Beverwijk: Gemeentelijk Monument of rijp voor de sloop?

27 jul , 15:14 Gemeente
3z1a8718 kopieren station beverwijk wim meijer fotografie
BEVERWIJK - Volop plannen voor Beverwijk en vooral in de zogenaamde Spoorzone. Daar staat veel nieuwbouw op het programma en daarvoor moeten ook bestaande gebouwen plaatsmaken. Een van die gebouwen die het mogelijk moet ontgelden is het inmiddels 64 jaar oude stationsgebouw. En daar is lang niet iedereen blij mee.
Weliswaar waar zullen veel Beverwijkers het ermee eens zijn dat het stationsgebouw best aan vervanging toe is, verenigingen met meer historisch besef zetten er echter hun vraagtekens bij of, liever gezegd, hun uitroeptekens! Zij vinden dat het gebouw van dermate grote historische waarde dat het niet mag verdwijnen en de status van Gemeentelijk Monument moet krijgen.
Om die reden hebben het Historisch Genootschap Midden-Kennemerland, Erfgoedvereniging Heemschut en het Cuypersgenootschap een brief gestuurd aan de gemeente waarin zij vragen het gebouw in originele staat te behouden.
Hieronder de brief zoals gestuurd naar de Gemeente Beverwijk:
Bescherm NS-Station Beverwijk
De gemeente Beverwijk ontwikkelt op dit moment verschillende plannen om de Spoorzone van de stad te herontwikkelen – waaronder het NS-station. Op 9 juli 2024 werd duidelijk dat de gemeente Beverwijk en de NS gaan onderzoeken hoe de voormalige fietsenstalling van het station kan plaatsmaken voor nieuwbouw. Heemschut Noord-Holland en het Cuypersgenootschap willen de sloop van (een deel van) dit bijzondere gebouw voorkomen en verzoeken het college het station te beschermen.
Station Beverwijk is typisch voor de wederopbouwperiode. Na de Tweede Wereldoorlog onderging Beverwijk een bijna stormachtige groei, waarbij een station met allure paste. Het station was onderdeel van een stedenbouwkundig ontwerp, waarbij ook het voorplein met vijver, hartenkamp en bushaltes hoorden.
Het stationsgebouw uit 1960, waar de voormalige fietsenstalling onlosmakelijk onderdeel van maakt, markeerde de rand van dit grootstedelijke voorplein. Het ontwerp van G.J. van der Grinten was typisch voor de wederopbouwperiode in Beverwijk. Reizigers konden direct naar de perrons wandelen, zonder eerst door het hoofdgebouw te moeten gaan. Juist de voormalige fietsenstalling begeleidde de reiziger richting de voetgangerstunnels – een nieuw concept in de naoorlogse periode.
Bescherm het NS-Station
Het stationsgebouw is van grote cultuurhistorische en stedenbouwkundige waarde. Om het van afbreuk te behoeden, roepen Heemschut en het Cuypersgenootschap het Beverwijkse college op het complete gebouw te beschermen.
Volgens de stedenbouwkundige visie van de is de gemeente zelf ook voornemens om het stationsgebouw te behouden en op te knappen. Door het als gemeentelijk monument aan te wijzen, kan het behouden blijven voor toekomstige generaties. Een monumentenstatus en het sterke historische karakter zullen ook de kwaliteit van de toekomstige plannen binnen de Spoorzone versterken.
Hieronder de opening van het toen nieuwe Station Beverwijk op 29 april 1960 (foto's: Noord-Hollands Archief):