Indoor Carwash Beverwijk zit niet bij de pakken neer

Foto:

BEVERWIJK – Het was wel even slikken toen Pieter Commandeur, marketingmanager van de drukbezochte Indoor Carwash Beverwijk, voor het eerst hoorde dat de Velsertunnel 9 maanden dicht zou gaan. Veel van zijn klanten pakken de tunnel om bij zijn wasstraat te komen. ‘We gaan het natuurlijk voelen, maar we gaan echt niet failliet.’

De Indoor Carwash, vroeger bekend als Commandeur Autowascentrum, is in heel Beverwijk misschien wel het bedrijf dat het dichtst bij de Velsertunnel ligt. De wasstraat – naar verluidt de langste van Nederland – ligt bij de eerste afslag na de Velsertunnel. Tijdens de renovatie in 2016 komt er 9 maanden lang geen auto – en dus geen klant – meer door de tunnel heen.

Omzetverlies

‘Dat nieuws kwam natuurlijk wel even binnen’, zegt marketingmanager Commandeur. ‘We hebben een aanzienlijk klantenbestand van mensen die onder het Noordzeekanaal wonen: in Velserbroek, Velsen-Zuid en Haarlem. Als we die 9 maanden kwijt zijn, dan heb je het over een aardig omzetverlies.’

Klanten verleiden

Maar Commandeur is het type niet om bij de pakken neer te zitten. Daar is de nuchtere Noord-Hollander te veel ondernemer voor. Samen met zijn broer Martijn is Commandeur al druk bezig om te bedenken hoe hij tóch zijn klanten kan verleiden om hun auto’s in Beverwijk te komen wassen. Met kortingen bijvoorbeeld, of extra service. ‘2016 is gelukkig nog redelijk ver weg, dus we hebben nog even tijd.’

Onderzoek

De twee broers hebben ook stappen gezet om te kijken waar hun klanten op dit moment precies vandaan komen – en hoeveel omzetverlies ze dus kunnen verwachten. ‘Deze zomervakantie zijn we begonnen met ons klantenonderzoek. Een jaar lang willen we daarmee doorgaan. Zo weten we straks precies wat ons te wachten staat. Op basis van die cijfers kunnen we met Rijkswaterstaat een gesprek aangaan over eventuele compensatie.’

Begrip

De noodzaak om de tunnel te renoveren, kunnen de 2 broers wel begrijpen. ’We hebben dit jaar een informatiebijeenkomst in de tunnel bijgewoond. Dan snap je wel waarom Rijkswaterstaat de tunnel moet sluiten, hoe vervelend dat ook is voor ons. Gelukkig hebben we ook genoeg klanten van de noordkant van het kanaal: Heemskerk, Uitgeest, Assendelft. Dus we gaan het vast voelen, maar ons bedrijf komt die 9 maanden echt wel door.’

Bron tekst en foto Rijkswaterstaat