Nederland beleeft z’n Kerstmis tussen ‘kunst en kitsch’

Foto: Montapacking

Nederland beleeft z’n Kerstmis tussen ‘kunst en kitsch’. Ten opzichte van vorig jaar is de verkoop van  kunstkerstbomen, porseleinen kersthuisjes en zelfs complete kerstdorpen fors gestegen.

Dit blijkt uit de meest recente cijfers van e-commerce bedrijf Montapacking dat de IT en logistiek verzorgt voor 312 webwinkels.

Verlichte kersthuisjes
Met name de verkoop van gezellig verlichte kersthuisjes en kerstdorpen zit flink in de lift. Montapacking constateert een groei van maar liefst 68% ten opzichte van vorig jaar. De verkoop van het aantal kunstkerstbomen ligt op dit moment 8% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Meer dan de helft (56%) van de kunstkerstbomen die vanuit Nederland verkocht werden, vertrok richting buitenland.

Duitsers aan de kunstkerstboom
Vooral Duitsers weten de kunstboom te waarderen. Een derde van de kunstbomen uit Nederland krijgt een plekje in een Duitse woonkamer, 12% gaat naar België, 6% naar Frankrijk en 6% naar overige EU landen. “Op dit moment zien we al een flinke toename, terwijl er tot en met kerst nog volop kerstbomen verkocht worden”, stelt Edwin van der Ham van Montapacking.

Fransen en Nederlanders fanatiekste spaarders kerstdorpen
Van der Ham ziet dit jaar een nieuwe trend bij de aanschaf van zogenaamde kerstdorpen. “Consumenten sparen complete kerstdorpen. Deze groep kopers is zeer trouw: 68% van de klanten die vorig jaar een aankoop deed voor een kerstdorp, deed dat dit jaar weer. Fransen (40%) en Nederlanders (38%) zijn de fanatiekste spaarders van kerstdorpen. Van de verkochte kerstdorpen ging slechts 12% naar Duitsland en 10% naar België.”

Fantasie
Dat kerstdorpen steeds populairder worden, verbaast Van der Ham niet. “De kerstperiode is voor veel Nederlanders een tijd van warmte en gezelligheid. Met een steeds grotere variëteit aan porseleinen kersthuisjes en dorpjes creëren mensen hun eigen kerstsfeer. Het spreekt tot de verbeelding en ze kunnen hun fantasie er helemaal op loslaten. Soms maken mensen hele themadorpen en bedenken daarbij een heel eigen verhaallijn”, aldus Van der Ham.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen