Smartphones, tablets en laptops prima, maar… de schoolagenda blijft van papier!!

Foto: HEMA

Terwijl het nieuwe schooljaar nog drie maanden op zich laat wachten, oriënteren scholieren zich nu al op de ‘must haves’ voor het komende jaar. Een van de belangrijkste items: de schoolagenda.

Papieren agenda extreem populair
Uit onderzoek van HEMA onder ruim 1.000 scholieren uit heel Nederland (waarvan een groot deel uit Noord-Holland) in de leeftijd tussen de 11 en 18 jaar blijkt dat maar liefst een kwart van hen (24%) de agenda voor komend schooljaar nu al in huis heeft. Daarbij is de extreme populariteit van de ‘papieren’ agenda misschien wel het meest opvallend.

Onderdeel persoonlijke levensstijl
Hoewel het onderwijs in rap tempo digitaliseert, maakt 88% van alle scholieren uit Noord-Holland komend schooljaar gewoon gebruik van de ‘traditionele’ schoolagenda. Waarom de papieren agenda onder jongeren nog steeds zó populair is? Zo’n 87% van hen ziet de agenda als onderdeel van hun persoonlijke stijl en daarom als onmisbaar.

Agenda gemiddeld 18 euro
Wat opvalt is dat scholieren in Noord-Holland als vroeg beginnen met het kopen van een agenda. Maar liefst 76% geeft aan een schoolagenda al vóór of in de zomervakantie te kopen en daar gemiddeld een bedrag van 18 euro voor over te hebben. Daarbij blijkt de standaardagenda uit de winkel nog niet te voldoen aan de ultieme wensen van de scholier. Om de agenda naar eigen smaak te customizen, gebruikt 40% van de Noord-Hollandse scholieren stickers en plaatjes. Washi tape wordt door 24% gebruikt en stempels door 16%.

Ook opvallend
Uit het onderzoek van HEMA komen nog meer opvallende resultaten naar voren, zoals:

  • De schoolagenda staat op de eerste plaats in de top vijf van de meest favoriete schoolartikelen (gevolgd door de schooltas, schriften, pennen en map)
  • Meer dan de helft (54%) van de Nederlandse jongeren werkt tegenwoordig op een laptop in de klas
  • 40% van de scholieren volgt bijles via YouTube
  • Bijna de helft (43%) van de jongeren krijgt huiswerk per e-mail toegestuurd
  • Slechts 12% van de jongeren houdt huiswerk bij in een digitale agenda
  • 88% van de scholieren ernaar uitkijkt om een nieuwe agenda uit te zoeken (meisjes 93% versus jongens 81%)
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen