Proef op de som

Foto: Rijkswaterstaat

De Velsertunnel is niet zomaar een buis met een weg erin. De vernieuwde tunnel zit vol moderne veiligheidsvoorzieningen. Rijkswaterstaat en combinatie Hyacint voeren op dit moment honderden tests  uit om er zeker van te zijn dat al die systemen veilig functioneren.

De Velsertunnel heeft tien nieuwe vluchtdeuren, maar gaan ze wel makkelijk open als de nood aan de man is? Is de omroepinstallatie wel verstaanbaar? En spuiten de brandslangen wel ver genoeg? De tests in de Velsertunnel slaan geen veiligheidssysteem over. Ook de digitale besturing van de tunnel vanuit de verkeerscentrale wordt beproefd.

Moment van de waarheid
De ruim 50 tunnelinstallaties worden in drie rondes getest: eerst is de nieuwe apparatuur in de fabriek getest, daarna heeft de aannemer dit bij installatie in de tunnel nog eens dunnetjes overgedaan. De derde ronde is het moment van de waarheid: dan wordt gekeken of alle nieuwe systemen ook samen doen wat ze moeten doen. Immers: alle veiligheidssystemen in de Velsertunnel moeten bij een calamiteit of incident foutloos samenwerken.

Hieronder een ‘kijkje in de keuken’ van Rijkswaterstaat en Hyacint:

Testen van de noodtelefoon: Alle noodtelefoons in de tunnel zijn getest en goedgekeurd.
Testen van de noodtelefoon: Alle noodtelefoons in de tunnel zijn getest en goedgekeurd. 
Meten openingskracht vluchtdeur: Elke vluchtdeur moet soepel opendraaien als je aan de hendel trekt. Met afzonderlijke krachtmetingen is dat gecheckt.
Meten openingskracht vluchtdeur: Elke vluchtdeur moet soepel opendraaien als je aan de hendel trekt. Met afzonderlijke krachtmetingen is dat gecheckt. 
Testen wormlengte brandslang: Elke brandslang in de Velsertunnel heeft een nauwkeurig voorgeschreven minimumbereik, de worplengte. Dit is overal nagemeten.
Testen wormlengte brandslang: Elke brandslang in de Velsertunnel heeft een nauwkeurig voorgeschreven minimumbereik, de worplengte. Dit is overal nagemeten.
Testruimte in de VC tijdens de SIT: Alle veiligheidssystemen in de Velsertunnel worden op afstand bestuurd vanuit verkeerscentrale De Wijde Blik (vlak bij de Wijkertunnel). De benodigde software is compleet vernieuwd, zodat ook het besturingssysteem van de Velsertunnel voldoet aan de nieuwste veiligheidseisen.
Testruimte in de VC tijdens de SIT: Alle veiligheidssystemen in de Velsertunnel worden op afstand bestuurd vanuit verkeerscentrale De Wijde Blik (vlak bij de Wijkertunnel). De benodigde software is compleet vernieuwd, zodat ook het besturingssysteem van de Velsertunnel voldoet aan de nieuwste veiligheidseisen.
Via kilometers aan glasvezelkabel stuurt de verkeerscentrale de installaties in de Velsertunnel aan. Alle kabels en verbindingen zijn getest, van de dikste datakabel tot de kleinste usb-port.
Via kilometers aan glasvezelkabel stuurt de verkeerscentrale de installaties in de Velsertunnel aan. Alle kabels en verbindingen zijn getest, van de dikste datakabel tot de kleinste usb-port.

Reacties