Speciale fietspassage voor veilige doorgang bij intrekken mantelbuizen Holland op zijn Smalst

Foto: Chris Pennarts

BEVERWIJK – Gisteren, vrijdag 30 april, is de aannemerscombinatie NRG in alle vroegte gestart met het intrekken van de eerste mantelbuizen vanaf het werkterrein bij Holland op zijn Smalst. Van daaruit worden de buisstrengen met een lengte van zo’n 650 meter door de ondergrondse boorgaten richting het Landgoed Westerhout getrokken. Een speciale ‘doorrijdcontainer’ biedt op het naastgelegen fietspad een veilige doorgang.

Nadat de elektrische boormachine van NRG vorige week weer terugkeerde op landgoed Westerhout zijn ondergrondse gestuurde boringen uitgevoerd richting Holland op zijn Smalst. Eerder al werden de mantelbuizen voor de landkabels van TenneT op een werkterrein bij het crematorium aan elkaar gelast en uitgelegd langs de Binnenduinrandweg (N197).

Foto: Chris Pennarts

Streng van vier
“Deze zwarte kunststofbuizen zijn gemaakt van polyethyleen en hebben een diameter van 315 millimeter”, zo laat Jeffrey Visser, civiel uitvoerder namens aannemer NRG weten. “Deze buizen krijgen we geleverd op een lengte van 24 meter, waarna we deze op locatie aan elkaar lassen tot de gewenste lengte. In elk van de vier boorgaten trekken we een streng van vier lege mantelbuizen.”

Veilige tunnel
Om de buizen in te kunnen trekken moeten deze bij Holland op zijn Smalst een bocht over het fietspad maken. “Om het fietsverkeer niet stil te leggen, hebben we vanmorgen een doorrijdcontainer op het fietspad geplaatst. Deze constructie bestaat uit zeecontainers en vormt een veilige tunnel onder de buizen door. Aan beide kanten van de tunnel staat een verkeersregelaar.”

Foto: Chris Pennarts

Volgens planning
Als alles voorspoedig volgens planning verloopt duurt dat intrekken volgens Visser ongeveer een werkdag per streng. “De buizen gaan de grond in en worden vervolgens op een diepte van zo’n dertig meter richting het landgoed getrokken. Vandaag trekken we de eerste streng en de tweede staat voor medio volgende week op de planning.” Op elke trekdag wordt de speciale fietspassage ingezet.

Reacties