‘Recht’zaak dreigt voor ‘crom’pouce; andere naam bij Jumbo en Albert Heijn

Foto: Wim Meijer Fotografie / Pixabay

Je kunt niet rechtpraten wat krom is. Toch zou het zo maar kunnen dat binnenkort rechtgesproken moet worden inzake de crompouce. De bedenker van deze calorierijke lekkernij, Ulrika Menig, meent namelijk eigenaar te zijn van de betreffende merknaam. Inmiddels zijn de supermarktketens Jumbo en Albert Heijn gestopt met de naam crompouce. Het populaire product heet daar nu respectievelijk ’tompouce croissant’ en ‘AH Tompouce Croissant’.

(bron: ANP / Nieuws.nl)

Aanleiding om de naam van het product te veranderen is dus een mogelijke rechtszaak voor bedrijven die het product met de naam crompouce verkopen. Ulrika Menig, eigenaar van Bammetje Bakery, zei eerder de crompouce in 2020 tijdens de coronalockdown te hebben bedacht. Woensdag meldde ze dat ze een advocaat heeft ingeschakeld. Het product en de merknaam van de crompouce mogen nu niet meer zonder toestemming worden gebruikt. Volgens Menig zal “zeer zeker opgetreden worden” tegen inbreuk.

De woordvoerder van Jumbo bevestigt dat dit de reden is dat de naam van het product wordt aangepast. Een woordvoerster van Albert Heijn zegt dat de supermarktketen “geheel vrijwillig” de naam van het product heeft veranderd.

De crompouce is dit jaar heel populair geworden, vooral omdat het product veel voorbijkwam op sociale media. Albert Heijn, Jumbo en bakkers in heel Nederland gingen het product daarom ook verkopen.

Menig liet in 2020 de merknaam en het product registreren. Bakkers mogen volgens haar het product voortaan alleen in licentie verkopen, anderen worden gesommeerd de verkoop te staken. Sommige bakkers die crompoucen verkopen, zijn inmiddels licentiehouder geworden.

Donderdag zeiden juridische experts dat een zaak over de naam crompouce waarschijnlijk weinig kans maakt. Zo zei Gregor Vos van Brinkhof Advocaten dat het woord vooral een beschrijving is van het product, namelijk een tompouce en een croissant. “In de perceptie van de consument gaat het niet om een merk. Een merknaam moet onderscheidend zijn en daar is in dit geval geen sprake van. Bovendien wordt de naam inmiddels ook al door iedereen beschrijvend gebruikt.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen