BEVERWIJK - Een wielerronde die weinig publiek trekt. Een
kleinere kermis. De Beverwijkse Feestweek blijft bestaan, maar het gevoel
knaagt bij veel inwoners: het is niet meer de feestweek van vroeger. Inmiddels
klinkt vaker de vraag of augustus toch niet een betere maand is.
(bron: IJmond360)
Jarenlang hoorde de feestweek immers bij de derde week van
augustus. Beverwijkers kwamen terug van vakantie, de stad liep weer vol en de
feestweek voelde als een gezamenlijke herstart. Sinds enkele jaren wordt het
feest in juni gehouden. Minder vakantiegangers en minder concurrentie van
andere feestweken. Toch zijn er nog altijd voorstanders voor augustus.
Co Backer, bewoner van het centrum en raadslid voor Vrij!,
wil die discussie nadrukkelijk voeren. “Ik moet het nog in de fractie
bespreken, maar ik ga me er wel hard voor maken om de feestweek weer naar
augustus te verplaatsen”, zegt hij. Volgens Backer heeft de verhuizing naar
juni niet gebracht wat ervan werd verwacht. “Het is dieptreurig als je om je
heen kijkt tijdens een feestweek. Een magere wielerronde die nauwelijks publiek
trekt. We moeten concluderen dat de verplaatsing niet goed heeft uitgepakt.”
Beverwijkers kijken er maanden naar uit
Volgens Backer paste augustus beter bij Beverwijk. “Wellicht
was de gedachte dat mensen in mei vakantiegeld krijgen en in juni dus meer te
besteden hebben. Maar Beverwijkers keken juist maanden naar die week uit en
hielden er rekening mee. In augustus kwam je terug van vakantie en zag je
elkaar weer. Dat hoorde erbij.” Hij hoort volgens eigen zeggen nog steeds veel
inwoners zeggen dat ze de feestweek in augustus missen.
Bij café Notelle in de Koningstraat zien ze dat anders. Voor
Steff van der Zon hoeft de feestweek niet terug naar augustus. “Wat ons betreft
niet hoor. Juni is een prima maand. In augustus zijn veel mensen op vakantie.”
Volgens Van der Zon heeft de nieuwe periode ook tijd nodig om te landen. “Er
zaten sinds de invoering ook moeilijke coronajaren tussen. Dan kun je niet
meteen zeggen dat het niet werkt.”
De feestweek gaat gewoon door
Dat de harddraverij dit jaar vanwege de hitte is afgelast,
betekent volgens hem niet dat de feestweek stilvalt. “De mensen komen gewoon
lekker een biertje halen. We bereiden ons goed voor op de warmte en delen
gratis water uit. Ook zonder kortebaan maken we het gezellig.”
Ook bij de centrumwinkeliers leeft de vraag of juni wel de
juiste maand is. Manon Kellenaar, voorzitter van de centrumwinkeliers, wil het
gesprek over een terugkeer naar augustus aangaan. “We snappen het sentiment.
Voor veel winkeliers is juni lastig, omdat je dan meer verkoopt dan in
augustus. Tijdens de feestweek gooi je toch vaker de winkel dicht of heb je
minder gewone verkoop. In augustus is het rustiger in het centrum en dan is
extra reuring juist welkom.”
Gedrag is moeilijk te veranderen
Toch noemt Kellenaar een terugkeer naar augustus geen
halszaak. “We snappen ook de argumenten voor juni. En het weer heeft er niets
mee te maken, want ook in augustus kan het snikheet zijn. Maar je merkt wel dat
bij veel mensen het gevoel bij augustus blijft. Gedrag en cultuur zijn lastig
te veranderen.”