Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest hebben in de Stuurgroep Verbinding A8-A9 een voorkeur uitgesproken voor het Heemskerkalternatief omdat het Golfbaanalternatief de leefbaarheid in de Broekpolder zou verslechteren.
Op 19 juni jl. heeft de Stuurgroep Verbinding A8-A9 een verdeeld advies uitgebracht aan Gedeputeerde Staten die binnenkort besluiten over een Voorlopig Voorkeursalternatief voor de verbinding A8-A9. Binnen de stuurgroep hebben Zaanstad, Velsen, Rijkswaterstaat en de Vervoerregio Amsterdam een voorkeur uitgesproken voor het Golfbaanalternatief. De overige leden van de stuurgroep, de gemeenten Beverwijk, Uitgeest en Heemskerk, deelden deze voorkeur niet.
Leefbaarheid Broekpolder
Reeds in 2015 bleek uit provinciaal onderzoek dat het Golfbaanalternatief weliswaar een positief effect heeft op de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft maar ook leidt tot meer hinder, meer slaapverstoring, meer stress, meer hart- en vaatziekten en een hoger sterftecijfer in de Heemskerkse en Beverwijkse wijk Broekpolder.
Kinderrijk
Het negatieve effect voor de Broekpolder is in de praktijk zelfs nog ernstiger omdat in het onderzoek is uitgegaan van volwassenen. De Broekpolder is echter bijzonder kinderrijk en ook zij zullen worden blootgesteld aan gezondheidsrisico’s bij de realisatie van het Golfbaanalternatief. De negatieve invloed van het Golfbaanalternatief op het leefbaarheid in de Broekpolder blijkt ook (impliciet) uit recente rapporten. Er is sprake van een verwachte toename van het geluidsniveau tot 3 decibel (dB). Dit betekent voor de bewoners van de Broekpolder een verdubbeling van het ervaren geluidsniveau.
Wat vindt de gemeenteraad?
De gemeenteraad van Heemskerk heeft zich al sinds 2014 positief uitgelaten over de realisatie van een verbindingsweg A8-A9 in de vorm van het zogenaamde Heemskerkalternatief dan wel een alternatief welke beter bijdraagt aan de leefbaarheid en/of bereikbaarheid van Heemskerk. De gemeenteraad heeft daarom dit jaar nog het voorliggende Golfbaanalternatief (met viaduct) afgewezen.
Verplaatsen leefbaarheidsproblematiek
De Heemskerkse raad onderkent dat er een oplossing moet komen voor de verstopping van de provinciale wegen N203 en N246 en voor de leefbaarheidsproblemen (geluidhinder en slechte luchtkwaliteit) in de kernen Krommenie en Assendelft. Maar ze heeft dit jaar ook nog aangegeven dat het niet zo kan zijn dat de leefbaarheidsproblematiek van deze Zaanse kernen wordt verplaatst naar de Heemskerkse/Beverwijkse woonwijk Broekpolder. De leefbaarheid van de bewoners van de Broekpolder staat op dit moment al enorm onder druk (geluidsoverlast en fijnstof).
Verdere procedure
Het uiteindelijke besluit voor een voorlopig voorkeursalternatief wordt binnenkort genomen door Gedeputeerde Staten van de provincie. Daarna wordt het plan ter inzage gelegd en kunnen betrokkenen een reactie indienen. Ook de gemeenteraad van Heemskerk mag en zal zo’n reactie indienen.
Ook als alle bezwaren tegen de verbindingsweg door de provincie kunnen worden weggenomen betekent dit nog niet dat daarna direct met de aanleg gestart kan worden. Er volgt nog een wettelijke procedure die zo’n twee jaar in beslag kan nemen. Volgens het snelste scenario kan in 2019 gestart worden met de realisatie.