BEVERWIJK - Donderdag 27 juni 2024 zal het een drukte van je welste zijn op de Breestraat. Deze dag is echt een dag om familie, vrienden en bekenden te ontmoeten in een sfeer van 1-2-3 start, paardengetrappel en een hapje en drankje. Maar het allerbelangrijkste is toch dat de Beverwijkse kortebaan harddraverij voor de 100ste keer van start zal gaan.
(door: Co Backer)
De kortebanen zijn de bakermat van de drafsport in Nederland. Eeuwen geleden is het allemaal begonnen met onderlinge wedstrijden en weddenschappen tussen boeren en andere paardenbezitters. Het paard was in die jaren het enige transportmiddel en er waren natuurlijk altijd eigenaren, die dachten dat hun paard het beste en de snelste was. In dat opzicht is er nog weinig veranderd. "Wedden dat mijn paard eerste wordt?" werd al eeuwen geleden geroepen. Zo is het begonnen. Paard tegen paard, maar dan zonder zadel en rechtuit over een afstand van 80 roeden (ca. 325 meter).
Met meer deelnemers werd het een afvalrace, met "omlopen", zoals ook nu nog gebeurt. Ook de rode en witte vlag dateren nog uit de oertijd. In talrijke dorpen in heel Nederland werden dergelijke wedstrijden georganiseerd, vaak door kroegbazen, die het natuurlijk vooral moesten hebben van de drank-omzet. Later werden het jaarlijkse festijnen, georganiseerd door de plaatselijke kortebaan-vereniging. Een dertigtal van deze verenigingen bestaat nu nog, voornamelijk in Noord- en Zuid-Holland.
De kortebaan in Beverwijk heeft een rijke geschiedenis. De eerste koers is gelopen in 1894 op de Breestraat. In 1920 werd er geen koers gehouden door organisatorische problemen. Tijdens de eerste wereldoorlog werd er niet gekoerst. Op 19 juli 1937 werd tijdens een buitengewone ledenvergadering in café De Groentenbeurs, vanwege de gegronde verwachting dat Prins Bernhard de kortebaan zou komen bijwonen, besloten tot een naamswijziging tot Beverwijkse Harddraverijstichting Prins Bernhard, waarop ook het (vernieuwde) vaandel die naam ging dragen. Op de koersdag zelf, 19 augustus 1937, liet de Prins het toch afweten.
Het vernieuwde vaandel (foto: website harddraverij Beverwijk)
De bezetter verbood te koersen in de jaren 1943 en 1944. In de jaren 1955, 1956 en 1957 was de Breestraat niet beschikbaar, wat een hoop commotie in Beverwijk te weeg bracht. Er werd uitgeweken naar de Spoorsingel in de jaren 1958 en 1959. Dit waren de laatste koersen want vanaf 1960 tot 1980 was het financieel niet meer haalbaar. Pas in 1980 kon er gelukkig weer gekoerst worden mede dankzij onder andere Loek Scholten.
Het jaar 1994 was een jubileum jaar. De Beverwijkse Harddraverijstichting bestond 100 jaar. De jaren 2020 en 2021 liggen ons nog vers in ons collectieve geheugen. De Coronapandemie gooide roet in het eten en tot ieders teleurstelling ging de koers niet door. Er vond een nog grotere verandering plaats. In 2022 werd de feestweek, met daarin de harddraverij en de wielerronde van Beverwijk, werd vervroegd. De 2e donderdag in augustus werd verlaten en de gemeente Beverwijk koos voor de laatste donderdag in juni. En op donderdag 27 juni 2024 wordt voor de 100ste keer op de Breestraat de kortebaan verreden.