Vliegangst en hoe je ervan afkomt!

Foto:

Ongeveer 35 op de 100 mensen ontwikkelen vroeg of laat vliegangst. Ongeveer een dag of vijf voordat ik zelf een vliegtuig instap, wordt ik ’s nachts wakker met schrikbeelden van neerstortende vliegtuigen, landingen op het water met vervelende vissen, vogels in de motor, dat soort zaken..Heel bewust vermijd ik de weken ervoor al het nieuws als zelfbescherming, om te voorkomen dat ik niet de noodlottige schrikbeelden ‘toevallig’ langs zie komen bij het RTL of Nieuws.nl.

Oke, het is zaterdagmiddag, de kop is eraf, de eerste vlucht naar Singapore hebben we achter de rug. We zijn op doorreis naar Australie voor, the big trip, die we heel erg graag wilden maken. Mijn vrouw, destijds vriendin, staat klaar met haar 18 kilogram zware rugzak op het vliegveld. We drinken in het Tax Free gedeelte nog even rustig een kop koffie.. Op dat moment;

Pling.. Pling..

NEW MESSAGE FROM: Mam
‘hoop dat jullie geen last hebben van de Aswolk, groetjes en goede vlucht! x Mam’

‘ASWOLK??!!!??, welke aswolk? ^&$%^$#@’  roep ik verschrikt naar mijn vrouw..
Opeens springen al mijn poriën open en begin ik uit een iedere porie peentjes te zweten!

Een angstaanval is aanstaande..

Met de spanning in de benen, lopen we richting de gate om te gaan boarden en zie ik door de ramen, een grote witte muur, ogenschijnlijk een gebouw, staan. We stijgen vandaag op met het grootste passagiersvliegtuig van de wereld! SLIK, en toch ook wel WOW! Een dubbeldeks vliegtuig met totaal 450 mensen aan boord. Onder de indruk van het toestel en de ‘wolk’ nog in het hoofd, stijgen we even later op en met het geluid van 4 Kirby stofzuigers, ‘dansen’ we de lucht in naar grote hoogte. Natuurlijk angst, maar achteraf een ervaring en reis die ik niet had willen missen!

Waar ik als angsthaas van het eerste uur veel aan heb gehad tijdens onze reis naar downunder, is het boek van Dr. Lucas van Gerwen, zelf piloot en psycholoog. Het boek heet:

‘over vliegangst en hoe je ervan afkomt’ 

Van Gerwen beschrijft gedetailleerd wat er tijdens de reis allemaal verwacht kan worden. Geluidjes, veiligheidsprocedures, statistieken en ga zo maar door. Een voorbeeld van statistieken waar ik vrolijk van word: In Europa en de Verenigde staten bereiken 99,999999% van de vliegtuigpassagiers hun eindbestemming.

Voor mij een cijfer waar ik rustiger van kan worden. Een andere Tip van Dr Lucas van Gerwen: ‘wil je verandering, ga anders denken’ Dit lijkt simpel maar het is waar. Ook als je last hebt van vliegangst. Onze gemoedstoestand wordt namelijk, voornamelijk bepaalt door wat we denken. En wat je denkt, beïnvloedt weer je reactie op een situatie of gebeurtenis. Van Gerwen: ‘het is een kettingreactie, het begint met negatieve gedachten, die maken stoffen aan die negatieve fysieke reactie oproepen, die negatieve gevoelens geven en die op haar beurt weer invloed heeft op het gedrag, enzovoort.’ In het boek wordt het veel uitgebreider besproken maar pas onderstaande vragen eens toe op de gedachten die jou bezighouden als je vliegt of wanneer je alleen al over vliegen nadenkt.

1. Is het waar en bewezen wat je denkt? (‘straks breekt een vleugel’ of  ‘zal hij genoeg brandstof hebben’)

2. Helpen deze gedachten om prettig van A naar B te komen?

3. Helpt deze gedachte je conflicten met anderen te vermijden, omdat je je terug trekt,

geïrriteerd reageert, of in je schulp kruipt?

4. Helpt deze gedachte je angst en boosheid te voorkomen?

Fijne (vlieg)vakantie!!