Entree een knaak, een joetje vermaak en nog meer mazzel

Op vakantie struint Bart van Kampen de plaatselijke markten en braderieën af. Bij een bezoek in Colorado Springs ontdekte hij het fenomeen vlooienmarkten en schiet zijn droom om dit in Nederland te realiseren wortel.

Zijn eisen waren simpel: randstad, bereikbaarheid, overdekt en ze moest elke zaterdag haar deuren openen. Met dit eisenpakket in de binnenzak van zijn jas, beland Van Kampen met zijn marktidee op de groente en bloemenveiling in Beverwijk. Langs de A9 waar de veilig is gevestigd ligt de handel namelijk in het weekend altijd stil. De nieuwe bestemming: Bijzondere handelsdoeleinden.

De start verliep, zoals bij vele ondernemers, niet zonder slag of stoot. De Zwarte Markt werd over het algemeen als een provocerende naam beschouwd, maar was wel bewust gekozen: De naam choqueerde maar gaf gigantisch veel aandacht in de pers. De aller eerste zaterdag 500 marktkramen en 14.000 bezoekers!

De Slogan:Entree een knaak, een joetje vermaak en nog meer mazzel’

g9j0al2acxlrvwpq6gjs4wim4

Eerste generatie Turken naar de markt 1982

Op het terrein van Oude Bruynzeel fabriek in Zaandam werd in het weekend voor de werknemer een markt opgericht om elkaars producten te kopen en elkaar te ontmoeten. Zonder enige leiding was de markt op last van de politie gesloten. Ze klopten aan bij Bazaar die toen alleen autochtone handelaren had met als resultaat: De Turkenmarkt. Anno 2014 staat deze markt bekend als Oosterse markt. De Zondagsrust, ook wel de sabbat dag, was niet aanwezig vanwege het 100% aanwezige Islamitische geloof onder de marktkooplieden.

ph7k3r0rfeha5zzxxkcrlcnas

Samenwerking met overheid

De overheid vertrouwde de markt in eerste instantie niet (alles is gestolen, alles is nep,
 iedereen is illegaal, kinderarbeid etc) en wilde controle krijgen om te handhaven. Er is een samenwerkingsverband opgezet op zowel op directie/ management niveau als op operationeel niveau. Controles worden regelmatig uitgevoerd (door bijv. React, de belastingdienst, keuringsdienst van waren), mits het op de juiste manier gebeurd.

jxyjv9qdrvpgyikljrm927oxu

En zo ziet het er nu uit…

Vanaf 1983
Hallen komen en gaan

1984 Opening Oosterse Markt op zondag
1993 Opening Grand Bazaar
1993 Opening Zwarte Markt op zondag
1994 Naamswijziging van Zwarte Markt naar De Bazaar. Dekt de hele lading van wat De               Bazaar inhoud.
1994 Opening Computermarkt (eerst Hal 10, Parallelweg later Hal 36)
1994 Opening Alladin (worden veel Turkse feesten gegeven)
1996  Opening Wijkertunnel en reclamebord. 
1996  Naam Bazaar op de ANWB borden
1996 Opening Darteldorp voor kinderen. Is in 2002 gesloten i.v.m. slechte staat van de                  hal.
2007 Opening China Town, met hierin grootste aziatische supermarkt van Nederland “Amazing Oriental” open van dinsdag – zondag. Helaas is China Town niet van de grond gekomen en bestaat hal 30 nu uit een diversiteit van winkeliers. 
2011 Opening afvaldepot (in samenwerking met Kras). 
2012 Opening Automarkt
Vanuit Utrecht, na 80 jaar, naar Beverwijk gekomen. Het terrein heeft een andere bestemming gekregen.

Feiten & cijfers

  •  2 miljoen bezoekers per jaar
  •  2.000 winkels en kramen
  •  65 eettentjes
  •  70.000 m2 marktoppervlakte
  •  5.200 parkeerplaatsen
  •  7 pinautomaten
  •  Kramen voor tweedehands spullen vanaf € 21,60 op zaterdag
  •  Kramen voor nieuwe spullen vanaf € 36,- op zaterdag
  •  Goedkoopste en grootste kofferbakmarkt
  •  Winkelunits te huur vanaf 6 m2, € 330,- per 4 weken
  •  Gratis WiFi beschikbaar
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen