Succes van IJmond Bereikbaar beloond met extra subsidie

Foto: aangeleverd

Hoe zorg je dat een drukke en bedrijvige regio als de IJmond bereikbaar blijft? De aanpak van IJmond Bereikbaar blijkt succesvol. Door de IJmondgemeenten, het bedrijfsleven, Rijkswaterstaat en de inwoners van de regio te mobiliseren zijn de eerste resultaten boven verwachting. Om vervolg te kunnen geven aan het project heeft IJmond Bereikbaar subsidie aangevraagd bij het platform Beter Benutten.

Ton van der Scheer, voorzitter van de Stichting IJmond Bereikbaar: “De toekenning van de subsidie van 3.6 miljoen euro is een erkenning voor de gekozen aanpak in deze regio. Daar zijn we trots op.  De opdracht die voor ons ligt is zo complex, dat we het echt met elkaar moeten doen. Niet alleen de subsidie, maar ook de cofinanciering, nog een keer 3,6 miljoen,  uit het bedrijfsleven en de gemeenten, laat zien dat we ons samen verantwoordelijk voelen en een wezenlijke bijdrage willen leveren”.

Goed op weg

IJmond Bereikbaar spreekt met de campagne ‘Goed op weg’ de bedrijven in de IJmond aan. Werknemers  die voor hun woon-werkverkeer overstappen van de auto naar de fiets of het openbaar vervoer worden beloond en gefaciliteerd. Met meer fietsers op de weg, blijft er ruimte voor het economisch belangrijke (vracht)verkeer.

Om er voor te zorgen dat werknemers ook blijven fietsen, investeren de IJmondgemeenten verder in fietspaden, bijvoorbeeld richting de bedrijventerreinen in de regio. Daarnaast is de verbinding over het Noordzeekanaal een belangrijk onderdeel van diverse routes. De Beter Benutten subsidie zorgt er voor dat de extra pont, die eerder dit jaar tijdens de spits is gaan varen, in elk geval ook in 2016 in de vaart blijft. Ook het openbaar vervoer wordt niet vergeten. Voor werknemers die overstappen op de trein of bus, wordt de IJmond shuttle ingezet. De shuttle gaat van een aantal stations in de IJmond direct naar diverse bedrijventerreinen rijden.  Al deze maatregelen dragen  – ook ten tijde van de renovatie van de Velsertunnel die april 2016 van start gaat – bij aan de bereikbaarheid van de regio.

Werkbezoek IJmond

Henk Markerink, CEO Amsterdam ArenA en vertegenwoordiger van het bedrijfsleven in het bestuurlijk trio van Beter Benutten in Noord-Holland, bezocht deze week de IJmondregio om zelf te ervaren hoe het subsidiegeld wordt ingezet. Tijdens zijn bezoek liet hij zich door diverse ondernemers informeren over hun deelname aan de campagne ‘Goed op weg’. “Dat het project in de IJmond zo succesvol is, is mede toe te schrijven aan de goede samenwerking tussen de gemeenten en het bedrijfsleven. Alle ondernemers zijn stuk voor stuk enthousiast. Dat motiveert enorm en biedt perspectief voor de toekomst van IJmond en de hele metropoolregio”,  aldus Markerink.

In het programma Beter Benutten werken Rijk, regio en bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid in de drukste regio’s over weg, water en spoor te verbeteren. Zo verminderen de files op de drukste punten met 20 procent en realiseren we 10 procent reistijdverbetering van deur tot deur in de spits in die drukste gebieden.

Aanmelden voor campagne

Zo’n 40 regionale bedrijven zijn inmiddels aangesloten bij de campagne ‘Goed op weg’. Ton van der Scheer besluit: “Als meer forenzen in de regio de overstap maken naar de fiets en het OV, zorgen we met elkaar voor een gezonde omgeving. Daarom is het goed te weten dat bedrijven uit de IJmond die hun werknemers de voordelen van de campagne ‘Goed op weg’ willen bieden zich nog steeds kunnen aanmelden via de website IJmondBereikbaar.nl.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen