‘Extra pont maakt het voor iedereen relaxter’

Foto: Dennis Mantz

Velsen – Tijdens de ochtendspits op een doordeweekse dag is het vaak een drukte van jewelste met forenzen en scholieren die de oversteek maken op het Noordzeekanaal. „Soms tot wel driehonderd passagiers”, zegt schipper Maxim Steijn vanuit de stuurhut op de Velserpont. „De rust met het extra pontje is terug en maakt het voor iedereen een stuk relaxter.”

Aan het roer van de veerpont zit de 39-jarige Steijn in een wit overhemd. Op zijn schouders prijken geborduurde schippers-strepen. De schipper uit Krommenie is al vanaf zijn 24ste werkzaam op de verbinding tussen Velsen-Noord en Velsen-Zuid. De laatste zeven jaar vormt hij een team met pontwachter Ellis van Zonderen (45). Bij het aanmeren op het Pontplein in Velsen-Zuid handelt Ellis op het dek de financiën (€ 3,10) af met een trucker. De chauffeur maakt de overtocht vanwege de gevaarlijke stoffen aan boord. Kort na de afwikkeling treedt ze de bestuurskamer weer binnen. „Wij hebben aan een half woord genoeg”, zegt Maxim over de werkrelatie met zijn collega. „Nu bedien ik het roer, maar over een uurtje zal Ellis dit voor haar rekening nemen.”

pont8

Extra pontje

Aan boord van het Velserpontje wordt gesproken over een ‘groot succes’ als het gaat om de extra veerpont die wordt ingezet. Pontwachter Van Zonderen zegt op de ‘retour-vaart’ naar Velsen-Noord: „Tja of je nu tien of twintig minuten moet wachten als je de pont mist. Dat scheelt fors”, zo benadrukt ze. „Het maakt het werk voor ons dus ook plezieriger.” Na een kort moment van stilte geeft ze een voorbeeld: „Stel er komt in alle vroegte een meisje alleen aan fietsen. Ze is eigenlijk net te laat, maar je wilt haar ook niet alleen laten staan. Het nadeel is dan dat mede-passagiers iets langer moeten wachten. Nu weet je dat er direct al een collega onderweg is.”

‘Wat zou IJmuiden moeten zonder het pontje’

Iedere dienst wordt het ‘heen en weertje’ maar liefst achtenveertig keer gemaakt. Ligt de verveling niet op de loer? „Daar ben je natuurlijk zelf bij. Er zijn collega’s die daar soms wel eens wat moeite mee hebben.” Achter de stuurknuppel en naast zijn verrekijker zegt Maxim met een glimlach: „Als je een goede maat hebt vliegt de tijd.” De deur van van het stuurhuis gaat open. In een hemd en korte broek stapt Pieter-Jan uit IJmuiden binnen. Hij geeft de schipper van dienst een ferme handdruk. De vaste klant maakt als medewerker van Tata Steel altijd even een praatje. „Hij staat me zelfs geestelijk bij”, zegt Pieter-Jan met een lach. „Wat zou IJmuiden moeten zonder het pontje?”, verwijst hij naar het verbindingsvervoer van zijn woonplaats naar zijn werkgever.

Manoeuvreren langs bootjes op Sail

Een kers op de taart voor de medewerkers van de veerpont is het nautische evenement; Sail 2015. Ondanks de hoeveelheid aan bootjes en schepen op het water wordt uitgekeken naar het spektakel. De overtocht over het Noordzeekanaal wordt wel een flinke uitdaging. „Soms gaat het gewoon echt niet. Dan manoeuvreren we ons echt langs de bootjes. Willen ze echt niet aan de kant.. Dan gebruiken we de scheepshoorn”, zo zegt de goedlachse schipper.

Extra mensen

Waarschijnlijk zet Rijkswaterstaat tijdens de grootscheepse renovatie aan de Velsertunnel in 2016 structureel een extra pont in. GVB zal dan personeel werven om deze pont te bemannen. „Sowieso is dit het geval omdat we bij GVB te maken hebben met vergrijzing.” De pilot-fase welke gestart is op 23 maart lijkt in ieder geval voor zowel de reiziger alsook voor de bemanning van de veerpont vast een (groot) succes.

Pont3Pont6 Pont5 Pont2Pont9

Reacties