Muzieklessen voor peuters en kleuters bij Cultuurcentrum Heemskerk

Foto: Cultuurcentrum Heemskerk

Stel: je kind heeft heel veel plezier in muziek maken. Wat is dan een goed moment voor muziekles?

Vanaf een jaar of zeven, acht? Vanaf drie á vier jaar, zegt een aantal bevlogen docenten van cultuurcentrum Heemskerk. Cellist Brendan Conroy, violist Cynthia Freivogel, en harpist Emilie Bastens hebben jarenlange ervaring in het lesgeven aan heel jonge kinderen. Met cello, viool en harp kun je volgens hen bijna niet vroeg genoeg beginnen.

Suzuki-methode
Cynthia Freivogel, een violist die wereldwijd concerten geeft, begon zelf op haar vierde. Dolgraag wil ze als viooldocent in Heemskerk meer jonge kinderen lesgeven. Net als uitvoerend musicus en cellodocent Brendan Conroy is ze gespecialiseerd in de Suzuki-methode. Bij deze methode draait het om jong beginnen (vanaf 3, 4 à 5 jaar), actieve betrokkenheid van ouders, eerst de basistechniek van het vioolspelen leren en pas daarna notenlezen, én iedere dag oefenen. Cynthia: “Op deze leeftijd zijn kinderen nog als sponzen. Muziek leren is als het leren van een taal. Via de Suzuki-methode leer je muziek maken op een heel positieve manier, net als wanneer je leert praten.

Als je zo jong begint, krijg je echt een relatie met je instrument. Het wordt een deeltje van je lichaam. Brendan: De nadruk ligt op het luisteren. Door middel van spelletjes gaan we eerst aan de slag met klanken en ritme.” Als de kinderen op de cello gaan spelen, is dat een 1/10e cello, legt Brendan uit. “Mensen denken vaak dat het ingewikkeld is, een strijkinstrument bespelen, maar net als bij het leren van een taal gaat het vanzelf. En de kinderen genieten er zo van.”

Foto: Cultuurcentrum Heemskerk

Plezier
Hoe weet je of een instrument spelen bij jouw kind past? Harpdocent en uitvoerend musicus Emilie Bastens: “Je kunt je kind kennis laten maken met verschillende soorten instrumenten door bijvoorbeeld naar Muziek op Schoot, of een optreden of concert te gaan. Zelf begon Emilie op haar vierde. Haar ouders lieten haar kennismaken met muziek via onder andere Muziek op Schoot. “Toen ik bij de docente thuis voor het eerst een harp hoorde, zei ik meteen: Dat instrument zou ik graag willen leren bespelen.” Emilie gebruikt tijdens haar harplessen onder andere elementen uit het Kodály concept: iedereen kan muziek maken en moet ook de mogelijkheid krijgen. “We gaan uit van het plezier om samen muziek te maken, we zingen en bewegen veel en sluiten altijd samen af om vrolijk de les te verlaten.”

Tandenpoetsen
Het zoontje van viooldocent Cynthia gaf zelf aan dat hij cello wilde spelen. Dus inmiddels is Cynthia naast docent ook Suzuki-ouder. En dat is heel leuk, en soms moeilijk, bekent ze. “Ik begrijp de ouders van mijn leerlingen nu beter, haha! Het is met oefenen net als met tandenpoetsen, kinderen hebben niet altijd zin, het moet wel gebeuren. Tenminste als je kind zelf graag goed wil leren spelen. Ze kunnen op een heel hoog niveau spelen door zo jong te beginnen. De flow waarin je kunt komen tijdens het spelen, dat is heel mooi om te ervaren.” Ook Emilie adviseert kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken met muziek. “Het verrijkt je leven. Niet alleen muzikaal, ook sociaal. Door veel samen te spelen leer je al op jonge leeftijd rekening met elkaar houden. En tijdens muziek maken komen andere hersenbanen vrij, en krijgt je concentratie een enorme boost. Door muziek te maken leer je er een taal bij die iedereen spreekt.”

Maak kennis met muziekles voor peuters en kleuters
Interesse in muziekles voor je peuter of kleuter of meer weten? Maak een afspraak voor het bijwonen van een gratis proefles bij Cultuurcentrum Heemskerk via [email protected] of 0251 836003 of kom in de middag even langs op Kerklaan 1 in Heemskerk.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen