Ketel van 166 jaar oud Stoomgemaal Halfweg kapot

Geen ‘stoom op de ketel’ en dus geen draaidagen en museumdagen gedurende jubileumjaar van Museum Stoomgemaal Halfweg.

(bron: NH Nieuws)

Pak even de trein vanuit Heemskerk, Beverwijk of Santpoort en binnen een half uurtje stap je uit op Station Halfweg-Zwanenburg, recht tegenover Museum Stoomgemaal Halfweg.

Voorgaande jaren maakte Nieuws.nl al regelmatig melding van de zogenaamde ‘draaidagen’ en van de openstelling van het gemaal op Museumdagen. Op die dagen waren ouderen en vooral ook jongeren welkom bij de vrijwilligers van het stoomgemaal om te zien en te beleven hoe de indrukwekkende machine in werking werd gezet.

Het had zo’n mooi jaar moeten worden: het jubileumjaar van het Museum Stoomgemaal Halfweg. Het Museum werd in 1978 geopend, een jaar nadat het gemaal uit actieve dienst werd gehaald. Maar deze week bleek de ketel echter kapot, waardoor het gemaal niet meer kan draaien. En dat is toch juist de charme van het museum.

“Het was het grootste nog werkende schepradstoomgemaal van de wereld”, vertelt vrijwilliger Peter van Kaam. “Als die verdwijnt, kan het nooit meer terugkomen.”

Jeugd super geïnteresseerd gedurende de draaidagen van Stoomgemaal Halfweg

Afgekeurd
Ooit pompte het historische gemaal het water uit de Haarlemmermeerse ringvaart weg. Op zo’n elf museumdagen per jaar draaide het gemaal nog op volle toeren, ‘onder stoom’. Afgelopen week bleek de ketel aan het einde van zijn latijn en werd deze afgekeurd. “Als de ketel kapot is, kunnen we geen stoom maken. En dan ligt het hele spul stil,” legt technicus Willem Fokker uit terwijl hij naar de roestige ketel kijkt. “Er zitten scheuren in. Het is niet verantwoord om ‘m nog te laten draaien.”

Er is nu een nieuwe ketel nodig, en daar is gewoonweg geen geld voor. De stichting krijgt een kleine bijdrage vanuit de gemeente en moet het daarnaast hebben van de bezoekersgelden. “En zo’n ketel is maatwerk. Het geld hebben we niet in onze achterzak”, legt Peter van Kaam uit.

Sponsor
De angst van de vrijwilligers is dat de machines zullen vastroesten. “Als dat gebeurt, dan is de machine uit 1927 verloren.” Ze hopen een sponsor te vinden, zodat het gemaal weer kan blijven draaien voor de bezoekers. “Tja, dat is toch waar je het voor doet”, vertelt Willem met een twinkeling in zijn ogen. “De pijp van Rijnland moet roken.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen