Aanleg zeesluis IJmuiden bereikt nieuwe mijlpaal

Foto: Rijkswaterstaat

De aanleg van de nieuwe zeesluis IJmuiden heeft dinsdag 13 november 2018 een belangrijke mijlpaal behaald. De deurkas van het buitenhoofd, waar straks de sluisdeur in- en uitrolt, is succesvol afgezonken en ligt nu op zijn definitieve positie.

(bron: Rijkswaterstaat)

In de afgelopen maanden is de deurkas met een afmeting van 80 m lang, 26 m breed en 22 m hoog ruim 16 m gecontroleerd afgezonken. Centimeter voor centimeter werd de deurkas met het formaat van een klein flatgebouw volgens plan op de juist diepte gelegd.

Afzinken
Het afzinken gebeurde geautomatiseerd door het zand onder de deurkas weg te spuiten. Met behulp van op afstand bestuurbare spuitlansen en robotarmen is het zand afgevoerd. Met behulp van camera’s onder de vloer van het caisson, sensoren en meetinstrumenten werd dit proces 24 uur per dag 7 dagen in de week gemonitord. Nu het caisson op zijn plek ligt, wordt de ruimte onder de deurkas opgevuld met beton. In 2019 wordt de deurkas van het binnenhoofd via de caissonmethode op zijn plek gebracht. Deze deurkas is 80 m lang, 55 m breed en 25 hoog.

Nieuwe zeesluis IJmuiden
Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen, wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis in IJmuiden wordt 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen