Column van de Dag / “Is het perfecte beeld ook de beste foto?”

Foto: Thea Olivier

Iedere twee weken verzorgt ISOO.nu een column op Beverwijk-, Heemskerk- en Velsen.Nieuws.nl, waarbij (uiteraard) de ‘focus’ ligt op fotografie. Vandaag de column van Thea Olivier die gedurende haar vakantie in Italië per toeval aanliep tegen de bijzondere foto-expositie ‘Icons’ van fotograaf Steve McCurry

Door: Thea Olivier

Afgelopen twee weken brachten wij onze vakantie door in Puglia; voor degenen die geografisch niet zo onderlegd zijn, dit is de streek in Italië die de ‘hak van de laars’ wordt genoemd. Prachtige omgeving met in elk dorp wel een ‘castello’, verschillende kerken en gezellige straatjes. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het heerlijke Italiaanse eten en de wijnen uit deze regio.

Icons
Zo kwamen we in de kustplaats Otranto waar we bij toeval de foto-expositie ‘Icons’ van fotograaf Steve McCurry ontdekten. Prachtige foto’s – vooral veel portretten – in een groot kasteel. Steve McCurry is vooral beroemd geworden door de foto van de jonge Afghaanse vluchtelinge met de doordringende groene ogen die in juni 1985 de omslag van de National Geographic haalde. IMG_9417 bannerWeer teruggekomen in onze agriturismo zocht ik met mijn Ipad wat meer informatie over McCurry op en stuitte op enige kritiek die op zijn foto’s werd geuit. Een criticus vond dat hij prachtige foto’s maakte – dat stond buiten kijf – maar de manier waarop enkele foto’s tot stand waren gekomen en ook de bewerking die sommige foto’s hadden ondergaan, daar was veel discussie over.

Verdraaien werkelijkheid
Dat zette mij toch wel aan het denken. Mag je als fotograaf de werkelijkheid wat verdraaien als dat de foto ten goede komt? Persoonlijk vind ik dat een foto zoveel mogelijk oorspronkelijk moet zijn. Details die een ander misschien storend vindt, kunnen vaak naar mijn idee juist iets toevoegen aan het beeld. Zo zijn er foto’s van het Afghaanse meisje met wat vuil in haar rechteroog, maar er blijken ook foto’s te zijn waarop dat ‘vuiltje’ verwijderd is. Zelf vind ik de foto met dat vuiltje juist de mooiste foto. Dat benadrukt meer de omstandigheden waaronder de foto is gemaakt.

Impressie van foto-expositie Icons in Otranto.
Impressie van foto-expositie Icons in Otranto.

In de modefotografie is het heel gebruikelijk dat modellen mooier en slanker worden gemaakt. Maar in de fotojournalistiek is men er duidelijk over. Een bescheiden bewerking is toegestaan, maar iets bewust weglaten of toevoegen is uit den boze. Als het bewerken van foto’s manipuleren wordt, dan zou dat de reputatie van de fotojournalistiek ernstig in twijfel trekken. Fotojournalistiek moet feiten vertegenwoordigen.

Beeldtaal
Het bewust manipuleren van foto’s kan ook de mooiste beelden opleveren. Neem bijvoorbeeld de fotoexpostie ‘Beeldtaal’ die onlangs is geopend bij het fotografiecentrum ISOO.nu. De fotografen Ariane James, Wieke Poortvliet en Linda van Zeijl laten met hun expositie een bijzondere vorm van fotografie zien: conceptuele fotografie. Bij conceptuele foto’s en fotosessies heeft de fotograaf de regie. De fotograaf kan de beelden zodanig beïnvloeden dat de fotoserie uitdrukt wat hij of zij wil. Beeldmanipulatie is daarbij een van de toegepaste technieken.

Bent u nieuwsgierig geworden? De expositie is nog tot en met 17 oktober elke maandag van  20.00 – 22.00 uur en elke zaterdag van 12.00 – 16.00 uur te bezoeken bij ISOO.nu, Stationsplein 46 in Beverwijk. ISOO_poster_A3_2016_09

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen